Monday, October 26, 2009

JAKIM kata...

Keseluruhan di bawah adalah Statement Jakim dari laman web agensi kerajaan itu.
"Penerapan fahaman Wahabi di kalangan umat Islam di negara ini yang sejak berkurun lama berakar umbi dengan Akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah telah menimbulkan salah faham di kalangan umat Islam. Manakala bagi orang awam yang kurang mahir dalam selok belok mazhab maka lebih baik bertaqlid dengan pegangan mazhab sedia ada," - JAKIM


Gerakan Wahabi diasaskan oleh Imam Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703 – 1791 M) lahir di Uyaynah utara Riyadh di daerah Nejad Arab Saudi. Bapanya adalah seorang qadhi di Nejad yang berpegang kepada akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah. Selain berguru dengan bapanya beliau juga berguru dengan ulama-ulama Ahlu Sunnah Wal-Jamaah di Mekah dan Madinah. Gurunya yang terkenal di Madinah ialah Syeikh Muhammad Hayat yang menulis kitab Al-Hashiyah ‘Ala Sahih al-Bukhari.

Imam Muhammad bin Abdul Wahhab merupakan seorang ulama’ yang banyak dipengaruhi Mazhab Hanbali tetapi pegangan tauhidnya berasaskan fikrah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim yang juga bermazhab Hanbali. Beliau tertarik dengan pemikiran dua pemikir dan cuba menghidupkan kemabli konsep pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

Ibnu Taimiyyah ( 1263 – 1328 M) adalah seorang pemikir besar umat Islam. Pemikiran Ibnu Taimiyyah menimbulkan bantahan beberapa ulama berfahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang sedang menguasai pemikiran akidah pada masa itu sehingga ia di penjara, dilarang menulis dalam penjara dan akhirnya meninggal dunia dalam penjara di Damshik Syiria. Ibnu Qayyim (1292 – 1350 M) adalah juga murid kepada Ibnmu Taimiyyah.

Secara umumnya Syeikh Mohammad bin Abdul Wahab muncul ketika pengaruh Mazhab Hanbali sedang merosot dan umat Islam pada masa itu banyak melakukan pencemaran akidah seperti khurafat, bid’ah dan wakil gabenor Turki pula terlibat dengan rasuah. Beliau telah melancarkan reformasi dan pembaharuan di semenanjung Arab dalam usaha membersihkan mengembalikan umat Islam kepada ajaran sebenar al-Quran dan Hadis Sahih Rasulullah s.a.w. Usahanya mendapat sokongan beberapa pemimpin kabilah Arab di Nejad.

Berasaskan gerakan reformasi inilah maka ia beruasaha menghapuskan rasuah, segala macam bid’ah, khurafat dan pelbagai perbuatan yang membawa kepada syirik. Penegak-penegak fahaman Wahabi ini juga menamakan fahaman mereka sebagai kumpulan Salafi iaitu kumpulan yang tidak terikat dengan mana-mana mazhab seperti mana yang berlaku di zaman Rasulullah dan kepimpinan sahabat-sahabat selepasnya.

Bagaimana pun terdapat juga penganalisis politik Arab bahawa gerakan Wahabi ini lahir sebagai usaha untuk membebaskan bangsa Arab dari pemerintahan Kerajaan Uthmaniah Turki yang menguasai negara Arab pada masa itu. Muhammad bin Saud (pengasas pemerintah Kerajaan Arab Saudi sekarang) telah memimpin kabilah Arab dan mendapat sokongan British berjaya memerintah Arab Saudi. Muhammad bin Saud dan pengasas fahaman Wahabi itu telah bersatu dalam usaha mengukuhkan kepentingan masing-masing dan usaha mereka berjaya. Kerajaan Uthmaniah Turki gagal mengawal kebangkitan Muhammad bin Saud dan perkembangan gerakan Wahabi kerana sibuk memnperkukuhkan penyebaran Islam di Eropah.

Menurut sumber sejarah ulama Mekah dan Madinah pada awalnya menentang fahaman Wahabi di mana berlaku isu kafir mengkafir yang hebat di antara ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dengan ulama Wahabi. Bagaimana pun gerakan Wahabi berjaya menawan dua tempat suci itu maka bermulalah fahaman itu bertapak kukuh.

Pada prinsipnya fahaman Wahabi ini membuat terjemahan serta tafsiran al-Quran dan hadis sebulat-bulatnya mengikut fahaman pemimpin mereka serta ditegaskan dengan pendirian keras pergerakan itu. Mereka juga dikatakan menolak fahaman 4 Mazhab utama serta pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Menurut K.H Sirajudin Abbas seorang ulama besar Indonesia dalam buku 40 Soal-Jawab Agama menyatakan konsep moden fahaman Wahabi antaranya adalah seperti berikut:



. Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan oleh Ibnu Taimiyyah.

. Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab malah boleh menampal antara satu sama lain (Talfiq).

. Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias.

. Melarang keras umat Islam berdoa melalui tawassul (perantaraan).

. Melarang ziarah kubur walaupun maqam Rasulullah s.a.w. Kerajaan Arab Saudi membenarkan Jemaah Haji dan Umrah menziarah Maqam Rasulullah itu adalah atas dasar menziarahi Masjid Nabawi.

. Menghancurkan tugu-tugu peringatan kerana semua itu menjadikan umat Islam syirik.

. Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya.

. Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Isra’ Mikraj dan lain-lain.

Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya.

. Fahaman Asa’ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh.

. Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah.

. Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah.

. Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan tetapi boleh baca dengan lurus sahaja.

. Menghadakan majlis zikir secara berjemaah dilarang.

. Amalan tariqah dilarang sama sekali.

. Amalan berwirid selepas solat berjemaah dilarang keras.



Fahaman Wahabi menjadi pegangan Kerajaan Arab Saudi yang menguasai Masjidil Haram Mekah dam Masjid Nabawi Madinah. Berdasarkan penguasaan dua tempat suci ini maka fahaman Wahabi terus bertapak kukuh. Malah Kerajaan Arab Saudi menjadi negara Islam paling banyak menyumbangkan dana-dana untuk perkembangan dakwah dan syiar Islam di seluruh dunia.

Di negara kita Kerajaan Perlis Indera Kayangan satu-satunya negeri yang tidak berpegang kepada mana-mana mazhab. Mereka mendakwa berpegang kepada al-Quran dan hadis sahih sepenuhnya seperti mana yang diamalkan di Arab Saudi. Terdapat kalangan pelajar Malaysia yang belajar di Arab Saudi dan mahir dalam selok belok hukum tertarik dengan fahaman Wahabi dan mengembangkannya di Malaysia.

Penerapan fahaman Wahabi di kalangan umat Islam di negara ini yang sejak berkurun lama berakar umbi dengan Akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah telah menimbulkan salah faham di kalangan umat Islam. Manakala bagi orang awam yang kurang mahir dalam selok belok mazhab maka lebih baik bertaqlid dengan pegangan mazhab sedia ada.

Hakikatnya fahaman Wahabi tidak membawa pemikiran baru tentang akidah. Mereka hanya mengamalkan apa yang telah dikemukakan oleh Ibnu Taimiyyah dalam bentuk yang lebih keras berbanding apa yang diamalkan oleh Ibnu Taimiyyah sendiri. Perkembangan fahaman Wahabi dan penerapan mazhab lain dalam masyarakat Islam di negara ini tidak dapat dielakan kerana kesan pengglobalan ilmu di dunia hari ini.

Malah dalam penghayatan muamalah dan sisitem perbankan Islam di negara ini dan di dunia ssekarang banyak menggunakan kaedah yang terdapat dalam Mazhab Hanafi.

Kesimpulannya dari segi tauhid fahaman Wahabi bukan ajaran baru dan juga tidak termasuk antara 73 cabang ajaran sesat seperti mana yang dijelaskan ulama berdasarkan huraian hadis penjelasan 73 ajaran sesat itu.

Tarikh : 19 Disember 2006
Sumber : Pengarah Bahagian ILIM
Editor : PRO JAKIM
Hits : 3140
Sumber Jakim

5 comments:

umma-ali said...

Aslm, bila kita ada fikir risau, ALLAH cetuskan hdyt...Atas fikir risau mengenai wahabis ni malam tadi masa taklim uma, saya jumpa hadith ini, yg pada saya jadi penenang jiwa...
Mafhum hadith:Dari Anas ra berkata bahwa Rasulullah saw telah bersabda:-PERMUDAHKANLAH! DAN JANGANLAH MENYUSAHKAN.BERIKAN PUJUKAN KEPADA ORANG RAMAI DAN JANGAN DATANGKAN RASA BENCI.(hadith riwayat Muslim)
Sebuah hadith lagi mafhumnya:Dari Abu Hurairah ra berkata bahwa Rasulullah saw telah dipinta untuk mendoakan keburukan kpd org2 musyrik.Maka Baginda saw telah bersabda:-AKU TIDAK DIUTUS SEBAGAI SEORANG PELAKNAT, AKU DIUTUS HANYA SEBAGAI RAHMAT.(hadith riwayat Muslim)
InsyaALLAH kita amalkan sunnah Nabi saw dan kita jalani dakwah dgn kasih sayang, untuk kesejahteraan ummat seluruh alam. Mujahadah perasaan ialah sunnah. Alhamdulillah bila org keras dgn kita, kita balas dgn kasih sayang.
InsyaALLAH...Astaghfirullah!

ziarah76 said...

umma-ali,
thanks for sharing that hadith.
insya-Allah, bantuan Allah bersama dgn orang yg buat usaha agama yg hak mengikut cara Nabi SAW.
BUKAN usaha geng2 tu yg asyik menyinggung, menyindir perasaan org, memburukkan 4 mazhab lain, memperlekeh imam syafie dan hukum2 yg diistinbatkan beliau, perli mufti lain sbg sekadar pembaca doa majlis, dakwa ulama dahulu tersilap, semuanya bidaah, bincang soal2 furuk secara terbuka, mengelirukan, dakwa hadith...sahabat2 Nabi SAW umpama bintang2 di langit sebagai hadith palsu,...etc.. macam2 lagi geng2 ni buat. mujahadah perasaan betul.
Semoga Allah sebarkan hidayat seluruh alam.

mokhtar said...

seluruh kehidupan Rasulullah itulah Al Quran..sahabat adalah orang pertama yg beramal denganya..mereka lebeh faham dari kita ..ikut ajelah..rujukan hadith dah siap...ijtimak Gujerat 1983 hadratji bagitau..Hadrat M.Elyas pesan semua tertib agama hendaklah dirujuk kepada kehidupan Nabi dan Sahabat2.Semuanya ada dalam Bukhary,Muslim,Ahmad, Abu Daud, Tarmizi,dan banyak lagi mereka semuanya dah siapkan matan dan sanadnya kan senang..cuma kita nak dengan taknak je...Maksud Ilmu adalah kita tau apa perintah Allah dan yang paling penting tau macam mana cara Rasulullah laksanakan...Kita kena dahulukan Allah dan RasulNya,Datangnya Agama hanya dari Langit pasal yang nak bagi pahala tu Allah. Nabi adalah pentafsir perintah Allah. Sahabat adalah yang paling faham tafsiran tersebut.Maka mulai sekarang sikit2lah kita belajar...yang ini, Nabi buat ke tak..nanti penat2 buat rupanya nabi tak buat.. dah depan Allah nak claim pahala tak boleh.. nak claim dengan sapa?...Yakinlah ucapan Muhammadurrasulullah...bermaksud hanya cara Nabi saja yang Allah terima.Selain cara Nabi Allah tak terima...Yakinlah hanya cara Nabi saja nanti yang Allah terima.....saya pun tengah belajar kitab Al um, shahih bukhary.shahih Tarmizi {Bahrumazi},bolehlah kita muzakarah sikit2...contohnya dalam tafsir ibnu Kathir....bersambung...

mokhtar said...

tambah sikit ....tinggalkanlah Wahabi ke atau apa2pun nama, dahulukan Allah dan Rasulnya seperti imam Shafie yang seolah sentiasa lidahnya "Qo Lallah" ."Qo larrasul"...bersambung....

mokhtar said...

teka teki...zaman Rsulullah camne sof diluruskan waktu solat malam yang gelap...yakni sebelum hadrat Tamin Dari bawak lampu{thn 9 lepas hijrah}....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails