Friday, November 19, 2010

Selamat tinggal. Jumpa lagi, insya-Allah

Tanggal 20 November sudah tiba....

Masjid Seri Petaling... Lokasi bayan hidayat, insya-Allah

Doakan saya agar dipermudahkan oleh Allah segala urusan sebelum, semasa dan selepas menyempurnakan cillah tahunan ini...
Juga, doakan saya agar diterima amalan dalam hal keadaan sempurna.
Salah dan silap, dimohon kemaafan dan halalkan makan minum (kalau ada).
Selamat tinggal semua, jumpa lagi, insya-Allah.

Ooohh... sebelum terlupa.. Selamat tinggal juga kepada Johor...

Thursday, November 18, 2010

Untuk Ishak dan Umu

Ust. Ishak Zaini
Entry kali ini didedikasikan khusus untuk mengucapkan tahniah yang tidak terhingga kepada dua bloggers iaitu Ustaz Muhammad Ishak Bin Zaini dan Umuanisah Binti Mohd Nor yang bakal melangsungkan perkahwinan pada 26 Disember ini di Pahang seperti yang tertera dlm kad jemputan di bawah:






Disebabkan, insya-Allah, saya dijangka berada di jalan Allah pada tarikh tersebut, saya memohon berbanyak2 kemaafan kerana tidak dapat menghadirkan diri ke majlis tersebut, bagaimanapun, saya dan keluarga sentiasa mendoakan kebahagiaan berkekalan buat Ishak dan Umu. (Bagaimanapun, jika roote jemaah kami ke Lanchang, maka boleh dibawa ke mesyuarat untuk hadir.)
Selain itu, terima kasih banyak2 atas jemputan, insya-Allah nanti ada rezeki kita berjumpa.

Wednesday, November 17, 2010

Selamat menyambut Aidiladha 1431

Doakan hidayat untuk umat...



Lautan umat manusia...



Dikorbankan..

Mari kita tingkatkan pengorbanan diri, masa dan harta atas maksud agama, insya-Allah

Wednesday, November 10, 2010

Suara kubur


".... Diceritakan bahawasanya ketika wafat Sayyidah Fatimah az-Zahra` binti an-Nabi SAW, jenazah baginda diusung ke tanah perkuburan oleh empat orang, iaitu Sayyidina 'Ali, Sayyidina Hasan, Sayyidina Husain dan Sayyidina Abu Dzar al-Ghifari, radhiyaAllahu 'anhum ajma`in. Tatkala jenazah baginda diletakkan di sisi kuburnya, maka berkatalah Sayyidina Abu Dzar: "Adakah engkau tahu siapa yang kami hantar kepadamu, inilah Sayyidah Fatimah az-Zahra` binti Rasulillah SAW, isteri Sayyidina 'Ali al-Murthada, bonda Sayyidina Hasan dan Sayyidina Husain." Lalu mereka mendengar satu seruan dari kubur tersebut berkata: "Bukanlah aku tempat (membangga-banggakan) kebangsawanan dan nasab keturunan. Bahawasanya aku tempatnya segala amal salih, maka tiada yang selamat daripadaku (yakni dari azab kubur) melainkan orang yang banyak kebajikannya, sejahtera hatinya (yakni hatinya bersih dari segala penyakit hati), dan tulus amalannya.
Allahu ... Allah, inilah jugalah pesanan Baginda Nabi SAW kepada anakanda kesayangannya tatkala hayat mereka di dunia, iaitu jangan hanya mengandalkan keturunan tetapi beramallah. Ini tidaklah bererti menafikan keutamaan dan fadhilat berketurunan mulia seumpama Sayyidah Fatimah, tetapi ianya adalah pengajaran agar jangan hanya mengandalkan kemuliaan keturunan dengan meninggalkan amal-amal salih dan membersihkan jiwa dari segala mazmumah. Ianya mendidik agar sentiasa menjejaki jalan para leluhur yang mulia agar keturunan mereka juga turut mulia sebagaimana leluhur mereka terdahulu. Sungguh pelik dan mengherankan, jika ada orang yang kemuliaan keturunan dan kebangsawanannya tidaklah melebihi atau setara dengan Sayyidah Fatimah az-Zahra`, tetapi hanya bergantung dan berbangga-bangga dengan kebangsawanannya. Bukalah mata, janganlah tertipu dengan nasab keturunan, dan apa yang penting jangan bikin malu kompeni, jangan memalukan para leluhur yang mulia. Menapaklah atas tapak-tapak kesalihan mereka, agar kamu pun akan terpimpin sebagaimana mereka yang terdahulu terpimpin menuju keredhaan Allah SWT dan menjadi penyejuk mata Baginda Nabi SAW. Moga kubur kita nanti diluaskan Allah dan dijadikanNya satu taman dari taman-taman syurga ... Allahumma aamiiin bi jaahi Sayyidil Mursalin.
*Copy paste drpd SUMBER

Sunday, November 7, 2010

Mari mengemas!

Tanggal 20 November semakin dekat, kini tempoh semakin suntuk. Banyak benda hendak dilakukan, banyak perkara yang perlu dibereskan dalam masa yang beredar begitu pantas. Mohon tuan-tuan doakan agar dipermudahkan segala urusan.
Mengemas! mengemas! mengemas!.....

Thursday, November 4, 2010

Politik

Akar politik eropah kepada dunia
PERBINCANGAN mengenai politik selalunya mendapat sambutan hangat di negara ini. Maka tidak hairan jika ada pihak yang tidak berminat terhadap politik maka ia seolah-olah tidak dapat diterima masyarakat walhal sikap itu bukanlah menyalahi undang-undang negara, waima undang-undang Islam sekali pun.
Begitupun, perlu lah kita sedar bahawa bukan bermakna orang yang tidak berminat terhadap politik, tidak tahu menahu soal politik. Justeru, posting kali ini menyentuh soal asal usul ideologi politik masakini dan dari mana asalnya ia datang.
Secara umumnya, politik atau siasah di sesebuah negara dicorakkan oleh ideologi politiknya dan di kebanyakan negara khususnya negara yang pernah dijajah, permikiran politiknya adalah seperti yang dipupuk oleh penjajah.
Disebabkan itu, kebanyakan negara serasi menggunakan ideologi politik yang susur galurnya berakar dari idea tokoh pemikir eropah moden, kerana negara eropah banyak menjadi penjajah.
Sebagaimana manusia, otaknya yakni fikirannya akan mencorakkan pergerakan dan tindakan badannya, begitu juga pemikiran atau ideologi politik ini mencorakkan apa yang diamalkan kebanyakan negara.
>Baca selanjutnya...

(*Ini artikel lama, sebab takde idea untuk entry baru jadi copy paste, lagi pun agaknya sesuai dengan keadaan semasa. Bagaimanapun perlu ditekankan di sini bahawa saya amat menghormati sesiapa saja saudara seIslam kita yang berada di mana-mana parti politik pun.)

Tuesday, November 2, 2010

Selamatkan....

UMAT Islam umpama satu badan, jika salah satu anggotanya sakit maka kesemua anggota badan yang lain turut merasai kesannya.
Demikian yang terjadi kepada umat Islam pada waktu ini yang ditimpa pelbagai bencana sama ada musibah perpecahan, peperangan, meninggalkan amalan-amalan agama dan sebagainya sehingga lah ke malapetaka berbentuk nyata seperti gempa bumi, tsunami, banjir, gunung berapi dan sebagainya.
Apa-apapun malapetaka terhadap umat Islam yang berlaku di mana-mana, tentulah kita berkongsi simpati termasuk yang terbaru terjadi kepada Indonesia apabila dilanda tsunami dan ledakan gunung berapi yang waktunya hampir-hampir serentak.
Semoga Allah melindungi kita semua daripada malapetaka dan memberikan keselamatan dan kebaikan di dunia dan akhirat. Amin.

Di bawah adalah klip video lagu oleh Salman (ex-gitaris Sheila On 7)  mengisahkan mengenai bencana yang melanda di negaranya. Lagu itu berjudul Selamatkan dari album Selamatkan.






Selamatkan
Ketika alam telah kehilangan kekuatannya
Untuk melindungi kita
Kini ragam bencana melanda

Berjuta jiwa bergelimpangan di bumi tercinta
Ada tangisan dan juga jeritan
Kini bangsaku telah berduka

*Janganlah menyalahkan ketentuan-Nya
Namun ambilah hikmahnya
Tuk (untuk) sujud pada Nya

Demi kasih sayang Mu
Oo tuhanku selamatkan lah Indonesia
Dari semua bencana yang terjadi 

Demi kasih sayang Mu
Oo Ya Allah kami memohon
Kurniai kami kemampuan
Tuk (untuk) bangkit lagi menuju 
keridhoan-Mu

(ulang chorus*)

Monday, November 1, 2010

Cabaran ulama masa kini

"Hari ini, ramai dari kalangan anak-anak kita telah dihantar ke universiti di dalam dan luar negara bagi mendalami ilmu-ilmu agama. Secara zahirnya, kita sudah melahirkan para ilmuwan Islam, namun saya berpandangan ia masih belum mencapai tahap sebagai seorang ulama yang hebat. Seorang ulama yang hebat bukan sekadar terbina ilmu dengan timbunan kitab-kitab, tetapi juga perlu menempuh lautan pengalaman. Mereka bukan sekadar penyampai ilmu, tetapi pembimbing dan penasihat. Mereka bijak membawa fatwa untuk diterjemahkan ke dalam dunia hakiki. Setiap katanya adalah mutiara bukannya kaca. Setiap geraknya adalah cerminan adab yang terkandung dalam kitab-kitab. Hidupnya untuk memandu umat bukan dipandu."
-HARUSANI ZAKARIA,
Mufti Perak.

Thursday, October 28, 2010

Peribahasa karkun Part 2

@ mymahallah
Bertemu lagi kita dalam entry peribahasa sebagai lanjutan daripada entry peribahasa part 1 yang pernah muncul dalam entry lepas iaitu di DI SINI. Disebabkan entry lepas tidak kurang hebatnya mendapat sambutan (ni exaggerate) maka dilanjutkan entry kedua mengenai peribahasa kali ini.
Namun kali ini ada sedikit kelainan kerana entry yang dahulu menyatakan peribahasa yang telah diubah suai sedikit perkataan daripada peribahasa asal untuk digunakan oleh kebanyakan rakan seusaha.
TETAPI entry kali ini mengekalkan keseluruhan perkataan asal peribahasa itu yang mana ia menunjukkan peribahasa itu memang dilakukan oleh rakan seusaha.


Contoh peribahasa entry lepas:
"Di mana bumi dipijak di situ ghast ditegakkan"
-Utk menggambarkan kononnya kesungguhan buat ghast. Ubah suai drpd 'Dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung.'


-------------------

Peribahasa kali ini:

"Jauh perjalanan luas pandangan"
 Keterangan (K): Rakan seusaha memang alhamdulillah berjalan ke sana sini kerana Allah. Dengan itu bertemu ramai orang, tengok banyak tempat, banyak pengalaman, berfikiran terbuka, mudah masuk bersembang dgn sapa pun.


 "Sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan"
K:  Ni memang berlaku, dlm rumah confirm rotan sudah ada digantung, kalau degil memang kena lah... (tapi kena ikut la cara ditetapkan). Yang si isteri kena tinggalkan 3 hari, 40 hari, 4 bulan itu memang lah tanda sayang suami untuk beri agama kpd keluarga dan seluruh umat.


"Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian"
K: Bersakit-sakit maksudnya bersusah-susah la jumpa orang, tebalkan muka pintu ke pintu, mujahadah sikit2 mudah-mudahan bersenang lenang di hari kemudian iaitu di akhirat.


"Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya"
K: Menyesal dan tersedar semasa hidup dunia masih boleh diperbetulkan, taubat etc... tapi menyesal di hari kemudian, tiadalah manfaatnya.  

Arwah Za'ba 




"Jangan pandang orang yang berkata, pandang apa yang ia kata" (Shakespeare, dipetik juga dalam buku Ilmu Mengarang Melayu oleh Zainal Abidin Ahmad (Za'ba) cetakan pertama 1934 (jawi), cetakan kedua 1962 dalam bab peribahasa, perumpamaan muka surat 191)

K: Kalau sebelum bayan, orang yg jorna kadang2 akan katakan peribahasa di atas ni. Lagipun apa yang dikatakan itu lebih penting berbanding siapa yang bercakap itu. 



"Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing"
K: Kerja gotong royong kemas set taam dan bersihkan masjid atau surau dan lain-lain perkara sebelum jemaah meninggalkan sesebuah masjid/surau untuk ke route seterusnya atau tangguh.

Okay lah, sekian dulu kali  ini, jika ada yang anda hendak tambahkan peribahasa, sila tuliskan di ruang komen. Hehe

Wednesday, October 27, 2010

Surat Mufti Negeri Sembilan

SURAT MUFTI NEGERI SEMBILAN
(Salinan dari surat asli Rujukan (4) dlm JMKNNS 209(01)747/1 jld.2
Tarikh 16hb Zulhijah 1423/18 Februari 2003

Tuan Nazir, AJK dan Pegawai Masjid
Semua Masjid dan Surau
Di Negeri Sembilan Darul Khusus

(Assalamualaikum Wm Wb)

Tuan,
USAHA JEMAAH DAKWAH DAN TABLIGH DI MASJID DAN SURAU DI NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara tersebut di atas.

2. Sehubungan dengan itu, jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan memang menyokong usha jemaah dakwah dan tabligh di Negeri ini. Usha dakwah dan tabligh ini adalah satu usha yang baik untuk memakmurkan masjid serta surau dan ini memang membantu usha-usha kami.

3. Memahami perjalanan usha dakwah dan tabligh ini tidak memerlukan pertauliahan. Jadi kami berharap pihak AJK Masjid dan Pegawai Masjid memberi segala kerjasama kepada jemaah dakwah dan tabligh yang datang serta usha-usha dakwah dan tabligh tempatan di kariah tuan.

4. Dengan kerjasama dari pihak tuan itu terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih.

“BERSAMA HAYATI KEINDAHAN ISLAM”


Saya yang menurut perintah,
-----------------------------------------------------
(DATO’ HJ MOHD MURTADZA BIN HJ AHMAD)
Mufti Kerajaan Negeri
Negeri Sembilan Darul Khusus
Tel: 06-7652420/7652421/7652425/7652426
Fax: 05-7652427
E-mail:jmknns.tm.net.my

[disalin dari buku ‘MARI berTABLIGH’, tulisan Hj Hanapi USM/Kolej Chermai (Hj Md Hanapi Md Noor), Pencetak Engsin Printing Press, Mak mandin, Penang. 2010. ISBN: 878-967-99941-1-7]

SUMBER

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-11, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir mengaminkan doa semasa menghadiri Ijtimak di Nilai, N. Sembulan tahun lepas. Turut berada di pentas Menteri Besar Negeri Sembilan (di belakang Yang Dipertuan negeri) dan Menteri Pertahanan, Datuk Ahmad Zahid Hamidi (juga di belakang). (Zahid sebelum ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri bagi urusan agama Islam)

Tuesday, October 26, 2010

Bidaah menurut syarak dan bahasa

Majlis tahlil  - Gambar hiasan
BIDAAH tidak akan menjadi isu yang terlalu rumit dan bermasalah jika kita bersedia menerima pembahagian bidaah kepada bidaah hasanah (yang baik) dan bidaah sayyi'ah (yang buruk).
Malangnya sebahagian umat Islam mengkritik pembahagian bidaah ini. Mereka begitu keras mengingkari setiap orang yang menerima dan memperkatakan tentang pembahagian bidaah ini.
Bahkan, ada di antara mereka yang menuduh fasiq dan sesat terhadap setiap orang yang mempunyai fahaman sedemikian.

Monday, October 18, 2010

Imam Al-Bukhari, Tokoh Ulama Hadis

Sumaiyah memegang buku setebal 63 muka surat
Baru-baru ni saya dihadiahkan sebuah buku kisah riwayat Imam Bukhari bertajuk Imam Al-Bukhari Tokoh Ulama Hadis yang dihasilkan oleh Dr. Taqiyuddin An-Nadawi Al-Nadzahiri dan diterjemah oleh Haji Jainal Sakiban al-Jauhari dan ditashih oleh Lujnah Penyemak dan Pentashid Penerbitan Agama Majlis Agama Islam Negeri Johor.
Dalam buku ini, banyak lah kisah menarik dinukilkan secara ringkas dan padat mengenai riwayat Imam Bukhari (lahir, 13 Syawal 194 hijrah dan wafat 256 hijrah). Nama sebenar Imam Bukhari adalah Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al-Muhirah bin Bardizbah Al-Ja'fi. Datuk beliau, Bardizbah ialah seorang yang berbangsa Parsi (Bardizbah bererti petani).

Kata-kata aluan oleh Mufti Johor

Antara kisah menarik ialah Imam Bukhari yang mendapat pertolongan daripada Allah iaitu semasa kecilnya, Imam Bukhari telah mengalami buta mata. Ibunya telah bermimpi berjumpa dengan Nabi Ibrahim a.s lalu berkata kepadanya: "Wahai si ibu, Allah telah mengembalikan penglihatan anakmu kerana banyaknya anda berdoa. " Lalu Allah pulihkan penglihatannya, si ibu begitu gembira dengan peristiwa itu.  
Selain latar belakang Imam Bukhari, buku ini juga antara menceritakan tentang sifat peribadinya, keturunan, kelahiran dan pengembangannya, kecekapan, pengembaraan ilmu dan pengembaraan zaman sahabat r.hum.
Selain itu, buku ini juga memberitahu tentang Imam Bukhari mengenai guru-gurunya, muridnya, kehebatan hafazannya, zuhud, warak, kesopanan dan akhlaknya, kegemarannya, kecekapan memanah, kitab karangannya, pujian Imam Nawawi terhadapnya, kedudukannya yang hebat, dan mazhab fikahnya yang bertaklid (mengikut) kepada mazhab Syafie. (Bayangkan tokoh Islam yang begitu hebat juga mengikut mazhab, apa pula hujah orang biasa hendak bebas daripada mengikut mazhab?)
Kitab karangan Imam Bukhari tidak terkira banyaknya tetapi dalam buku ini disenaraikan 21 kitab seperti Al-Jami' Al-Sohih, Al-Adab Al-Mufrad, Raf'ul Yadaini Fis Solah, Al-Qiraah Khalfal Imam, Birrul Walidain, Al-Tarikh Al-Kabir, Al-Tafsir Al-Kabir, Al-Musnad Al-Kabir dan sebagainya.
Sebanyak 46 kitab ulama yang mahsyur dan muktabar menjadi rujukan buku ini.


Terdapat 46 kitab karangan ulama-ulama termahsyur dan muktabar sebagai rujuk buku ini dengan 3 kitab yang dirujuk ialah karangan Al-Allamah Maulana Zakariya al-Kandahlawi yg juga pengarang kitab Fadhail Amal yang dibaca secara meluas oleh umat Islam terutama jemaah Tabligh.
Antara kitab karangan Maulana Zakariya al-Kandahlawi yang dirujuk oleh buku ini ialah:
1) Al-Abwab wa Tarajim li Al-Bukhari.  
2) Muqadimah Aujaz Al-Masalik.
3) Muqadimah Lami' Al-Darari.


Jika anda berjumpa dengan buku riwayat Imam Bukhari bertajuk Imam Al-Bukhari Tokoh Ulama Hadis ini, amat bermanfaat untuk dibaca, insya-Allah. Mudah-mudahan.

Sekian.

[[Sebelum mengakhiri entry, bagi orang di luar sana, jika anda terserempak dengan orang membaca kitab taklim Fadhail Amal karangan Maulana Zakariya al-Kandahlawi di masjid-masjid atau surau-surau, maka dialu-alukan sangat supaya duduk lah majlis taklim itu. Mudah-mudahan dapat amal dan sampaikan hadis-hadis yang diperdengarkan.
Jika pernah anda terdengar ada yang cuba mempertikaikan kitab itu kerana terdapat hadis dhaif maka mudah-mudahan tidak lah kita termakan dengan hujah-hujah itu kerana ketokohan pengarang kitab itu sememangnya diperakui dan tiada syak.
Dan jika anda pernah mendengar orang mengatakan bahawa orang Tabligh adalah golongan taklid (mengikut) maka katakanlah bahawa Imam Bukhari juga bertaklid]].

Thursday, October 14, 2010

Mengislahkan hati

Kewajipan Mengislahkan (Memperbaiki) Hati
Hendaklah engkau menumpahkan perhatian pada hati dan batinmu. Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم telah bersabda : “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan perawakan kalian, tetapi Dia melihat kepada hati dan niat kalian.”(Hadits riwayat: Imam Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah dan selain mereka daripada Sayyidina abu Hurairah رضي الله عنه)
Dalam sebuah hadist Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bersabda: “Ketahuilah, bahawa dalam jasad (tubuh) itu ada segumpal daging. Jika ia baik maka baik pula seluruh jasad itu, dan seandainya ia rosak maka rosak pula seluruh jasad itu. Ketauhilah, bahawa segumpal daging itu adalah hati.” (Hadits riwayat: al-Bukhari dan Muslim).
Kerana itu engkau wajib memperhatikan hati, serta tumpukanlah segala perhatian untuk memperbaiki dan meluruskannya sebab hati itu cepat berbolak-balik dan selalu berubah-ubah sebagaimana sabda Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم berikut: “Sesungguhnya hati itu lebih cepat bolak-baliknya dari air yang sedang mendidih di dalam periuk.”
Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم sering berdoa :
يَامُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلى دِيْنِكَ
Maksudnya: “Wahai Dzat yang membolak-balikan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.”(Hadits riwayat: Imam Ahmad, at-Tirmidzi dan lainnya)
Rasulullah صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم bersabda: “Sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dua jari dari jari-jari ar-Rahman, jika Dia menghendaki, Dia tetapkannya, dan jika Dia menghendaki, Dia belokkannya” (Hadits riwayat: at-Tirmidzi dan lainnya ) – [maksud hadits “إن القلوب بين أصبعين من أصابع الرحمن” – menurut ulama khalaf adalah: Antara dua shifat dari shifat-shifatnya. Dan kedua shifat itu adalah Qudrat dan Iradat. Sila rujuk Hasyiah Imam al-Baijuri ‘ala Jauharah at-Tauhid. – tambahan dari abuzahrah]
Hendaklah engkau berhati-hati dengan penuh kesungguhan, semoga Allah merahmati-mu, agar kelak engkau menemui Allah Ta’ala dalam keadaan hati yang bersih dari syirik dan nifaq, suci dari bid’ah dan akhlak yang keji, seperti menyombongkan diri dan riya’ hasad dan tipudaya terhadap kaum muslimin, dan seumpamanya.
SUMBER

Tuesday, October 12, 2010

Entry kakak



nama saya Nur Farhah. Umur saya enam tahun. saya suka melukis. saya sayang mama,abah,naufal,sumaiyah.

(*Lokasi di Petrosains KLCC. N3 ni Nur Farhah yg tulis, tapi video tu abah dia yg upload le)

Monday, October 11, 2010

Masjid bergerak?

PETANG 22 September lalu, seperti biasa Masjid Kampung Tundagan yang terletak di Linggajaya iaitu di pinggir bandar Tasikmalaya dipenuhi para jemaah menunaikan untuk solat Asar.
Seperti hari-hari biasa Masjid Jami Al Falah sering dipenuhi oleh dengan jemaah setiap kali masuk waktu solat, lantaran kedudukannya begitu hampir dengan rumah penduduk.
Ada rumah yang hampir bertembung dindingnya dengan dinding masjid, begitulah situasi masjid yang dibina di kawasan yang padat penduduk pada tahun 1989 itu.

Sunday, October 10, 2010

Kreativiti menipu, Tronoh jadi Toronto

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

SYAWAL pun berlalu. Namun catatan sepanjang Syawal mesti masih berbekas di hati mahu pun dalam lipatan memori. Banyak cerita suka-duka sepanjang Syawal. Di pihak akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia, berakhirnya Syawal bermakna tamatlah ruangan Salam Perantauan untuk tahun ini. Alhamdulillah sambutan yang diterima terlalu memberangsangkan. Sama ada muka surat untuk ruang tersebut ditaja atau tidak, syarikat meneruskan tradisi menyiarkan ruangan itu khusus untuk rakyat Malaysia di luar negara menyampaikan salam hari raya.

Friday, October 8, 2010

Mari berselawat




Nabi s.a.w bersabda: "Sesungguhnya orang yang lebih hampir kepadaku dari kalangan kamu pada hari kiamat pada setiap tempat yang aku berada padanya ialah orang yang lebih banyak selawatnya kepadaku di dunia…"
Anas r.a

Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari kiamat ialah oarang yang lebih banyak selawatnya kepadaku."
Ibn Mas'ud r.a

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang berselawat kepadaku dengan sesuatu selawat, sentiasalah Malaikat berdoa untuknya selama ia berselawat kepadaku; oleh itu terpulanglah kepada seseorang sama ada ia hendak berselawat sedikit atau banyak."

Nabi s.a.w bersabda: "Sesungguhnya ada bagi Allah satu Malaikat yang diberikan kepadanya kuasa mendengar ucapan hamba-hamba Allah semuanya, maka tidak ada seseorang pun yang mengucapkan sesuatu selawat kepadaku melainkan Malaikat itu menyampaikannya kepadaku."

Pengajaran Hadith:
Ucapan selawat dan salam kepada Rasulullah s.a.w adalah satu ibadat yang sangat dituntut dari setiap umat Islam dalam setiap masa.
Ia sebagai menandakan ingatan, cinta dan kasih terhadap baginda di mana jasa dan pengorbanan baginda amat besar sekali terhadap Islam dan perkembangannya.
Orang yang tidak membiasakan dirinya dengan berselawat adalah dianggap sebagai orang yang tidak mengenang budi (tidak menyanjung) baginda sehinggakan syarak melabelkan mereka sebagai orang yang bakhil.
Disebabkan besarnya fadhilat berselawat tersebut, maka Allah S.W.T telah menetapkan malaikat yang khusus bertugas sebagai penyampai selawat yang diucapkan terus kepada baginda.
Terdapat banyak fadhilat berselawat yang di antara lainnya ialah:
a) Seseorang itu akan selalu berada bersama Rasulullah s.a.w di hari akhirat kelak.
b) Melepaskan seseorang itu daripada segala apa yang mendukacitakan dan yang membimbangkannya dari perkara-perkara dunia dan akhirat.
c) Beroleh syafaat yang khusus daripada Rasulullah s.a.w pada hari akhirat
d) Malaikat selalu berdoa untuknya selama ia berselawat kepada baginda.

-Sumber Jakim-

Monday, October 4, 2010

"Once Upon A Time in China" Cerita Sebenar Wong Fei Hung

Wong Fei Hung
(Bila Aku Terbaca Tulisan Drs Khalil Idham Lim Terasa Bahawa Begitu Banyak Sejarah Islam Kita Di Tipu)

Dicatat oleh
DRS. KHALIL IDHAM LIM

Selama ini kita hanya mengenal Wong Fei Hung sebagai jagoan Kung fu dalam film "Once Upon A Time in China".Dalam filem itu, karakter Wong Fei Hung dimainkan oleh aktor terkenal Hong Kong, Jet Li.

Namun siapakah sebenarnya Wong Fei Hung? Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Perubatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga imej kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais.Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab- kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong. Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu penrubatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik perubatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong).

Tuesday, September 28, 2010

Baby ghast...



Demikian lah jawapan Sumaiyah (2 tahun) jika ditanya ke mana abahnya hilang setiap Isnin lewat petang hingga malam:
Naufal: "Abah mana?"
Sumaiyah: "Abah ghast"
Farhah buat aksi tambahan.
Chomel kan... tak gitu?


video

Friday, September 24, 2010

Raya story...

Salam Aidilfitri from us
Alhamdulillah, Aidilfitri celebration this year is slightly different than before, since it was our first time to spend pagi raya with my family in Klang.
It was indeed, meaningful, cheerful and unforgetable moment despite of the difference. 
It was wonderful, delightful, great pleasure in every place I go and every face I see.
Farhah dan Sumaiyah ceria di pagi raya
Before this, in which since 2001, we used to spend malam raya in Banting and spent pagi raya until Zohor for family related activities there, then only we rushed to Klang for continuation of raya mania with my family.
But this year the tentative timetable change as agreed. 
But you know, Klang-Banting is only about 30 kilometres, thus every important location could be easily covered for ziarah within few days.
The distance, enable you to be in both places in the same day, if you wish. Moreover, we were in Banting again on day 3 and 4 of Syawal and days after that.
Banting is my wife hometown, but these days, Banting need no introduction after Sosilawati case, although it always been 'business as usual' for most people there despite of the massive media coverage and bad publicity.
Day one in Klang - ku lihat wajah ibuku di pagi raya - what a wonderful day. After solah Aidilfitri in Masjid As-Syariff Meru, we continue the family raya gathering day, raya sakan activities where the kids were so happy, as well as their parents.
Cheers faces were all around as we eat, sit, snapping photos, cracking jokes and visiting relatives, siblings houses around Klang, Banting and Sungai Besar. We also visited pusara abah.
My wife and I were so glad that the kids - Naufal, Farhah and Sumaiyah - could cope the hectic as we keep reminding them that the purpose of visiting others is not to intensify duit raya. Hehehe.. 
Makhluk takde kuasa
The best part during the marathon house to house visit, I don't have to drive any makhluk! because we're the freeriders of (menumpang makhluk) Alphard, Naza, Matrix. Rileks dan Jimat braderrr...
Raya time in annual house to house visit is full of joy and lovely moment 'yang jauh didekatkan, yang dekat dieratkan', 'let bygone be bygone', 'forgive and forget', nang kono nang kene ketemu meneng... kabare... waras waras yo, nyong jaluk ngapuro...podho-podho wae...(bahasa jawa, nak tahu maknanya, klik ruang komen).
 In every place we dropped, I feel so glad to know almost everybody live a better life, improvement in carrier and worldly matter, positive change in many aspects of life, including fikir agama.
 
Adik beradik....
 Raya time continue with excitement in several places.....


On Syawal 5. Like what most parent wanted to do, my wife and I always want the kids to have something related to education during school holiday, and Petrosains at KLCC  was the best answer for that.
Moreover, my brother in law who is Petronas's top officer managed to give us free tickets,  thank you ye Along, next time bole bagi free ke Aquaria pulak. hahaha (ijat cakap..)

We took LRT from Pandan to KLCC, just to get the same old feeling using this public transport like those days, and at the same time to give exposure to the kids. They like it! eventhough we felt so exhausted, but it was a worth it trip.
After several offdays, I ended up having stomach ache and flu. After finished 8 days raya in Klang Valley, we traveled back to our home and continue raya with the fews neighbours and office mates since the raya, open house mood is still everywhere...
Syukur, alhamdulillah fi kulli hal wa nikmah.

Wednesday, September 22, 2010

Surat kepada Sungai Nil

AMRU bin al-As r.a ialah sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang berani dan cekap dalam menguruskan pentadbiran. Pada tahun 639 Masihi, gerakan menawan Mesir dilancarkan. Pada tahun 640 Masihi, tentera Islam berjaya menawan pintu masuk ke Mesir iaitu al-Farma. Seterusnya Belbis, Babylon dan Iskandariah turut berjaya ditawan. Akhirnya Mesir berada di bawah kekuasaan Islam pada tahun 642 Masihi.
Semasa negeri Mesir ditawan oleh tentera Islam, Khalifah Umar al-Khattab r.a melantik Amru al-As r.a sebagai gabenor di Mesir.
Pada suatu hari datang seorang penduduk Mesir berjumpa Amru al-As. Orang itu berkata: “Nampaknya air sungai Nil bakal kering tidak lama lagi. Kami sebagai penduduk Mesir bimbang mengenai perkara ini. Air sungai Nil adalah sumber rezeki kami bertani dan bercucuk tanam.”
Amru berdiam diri mendengar penjelasan orang itu. Kemudian orang itu berkata lagi: “Kami bercadang mengorbankan seorang gadis cantik ke dalam air sungai Nil. Itu adalah upacara nenek moyang kami. Melalui cara itu, air sungai Nil bertambah banyak dan tidak kering lagi.”
Amru terkejut mendengar penjelasan penduduk Mesir itu. 

Tuesday, September 21, 2010

Bantuan ghaib daripada Allah


SEMASA Perang Khandak, tentera-tentera Islam terpaksa menghadapi serangan musuh yang ramai. Sementara tentera Islam menghadapi serangan kaum Musyrikin Mekah. Mereka juga terpaksa menghadapi ancaman daripada kaum Yahudi daripada Bani Quraizah di Madinah.
Tentera-tentera Islam sudah keluar dari bandar Madinah bagi mempertahankan kota itu. Ahli keluarga mereka terpaksa ditinggalkan bersendirian tanpa ketua keluarga.

Saturday, September 18, 2010

Bertemu semula makwe lama semasa raya

Aisye... macam jiwang sikit kali ni. Masa beraya sakan baru2 ni, tiba2 tersentak jiwa raga bila dengan tidak semena-mena dipertemukan semula dengan 'makwe' lama yang telah lamaaa ku tinggalkan kerana tidak ada lagi persefahaman.
Berdegup jantung berdebar-debar bila terpandang tubuhnya yang ramping bergetah walaupun sudah uzur berbanding usia yang pernah ku kenali dulu. 
Apa nak buat... sudah tak sehaluan, maka terpaksa membawa haluan masing-masing. 
Walaupun dulu makwe ni la yang dikepit siang malam pagi petang dan amat relanya dia menemani waktu susah senang, tapi sampai satu masa pilihan terpaksa dibuat.
Masih lagi ingat, kali terakhir kami berpisah.... ia dikebas/diambil orang kerana masa tu ia sudah tidak berapa dipedulikan, terbiar lara. Almaklumlah tuan punyanya sudah mula berjinak ke alam lain. Alam hidayattttt!!!
Rupa-rupanya, semasa beraya di rumah sorang buzruk  ni, dibukakan rahsia bahawa bekas makwe ku ni masih setia menunggu aku.
"Nak tengok senapang lama ko?" tanya buzruk tu yg muda 5 tahun drpd aku.
"Senapang apa?" tanya aku.
 "Alaa... senapang lama la, ada dalam bilik," jawab buzruk yg baru ada anak satu tu. Janggut buzruk tu dulu lebat yakmat, tapi bila dah jadi cikgu, janggut dia macam dah ada style semacam pulak.
Aku pun terus bingkas masuk ke bilik untuk menunjukkan aku tak takut pada senapang walaupun pada masa tu tak tau apa yang dimaksudkan senapang tu.
Tiba-tiba kedengaran suara isteriku: "Jangan tunjukkan kat dia." 
Tapi suara tu sudah terlambat kerana sebaik sahaja jeritan tamat aku sudahpun mendakap tubuh hitam putih dan berleher jinjang itu. hehehe
"Dah terlambat... dah digorengnya." jawap sorang abang buzruk itu.

Hahhh...ini la makwe tu... shape ala Fender tapi bukan.. so.. nak lagu apa?


Bukan Gun N Roses... tapi benda ni lah zaman dulu yg di grongg-grenggkan playlist lagu-lagu Metallica, Sepultura, Iron Maiden, Morbid Angel dan metal-metalan yg sewaktu dgnnya. 

Bagaimanapun, lepas selosai je beroyo, dgn rasa berat hati senapang tu terpaksa ditinggalkan lagi dengan pesanan 'ini barang kasi jaga baik-baik bro'. Tali tinggal dua je, kasi bela apa2 yg patut syeikh..

Thursday, September 16, 2010

Kes Sosilawati: Kampungku Banting jadi glamer

IPD Kuala Langat yg baru siap, terletak depan umah pak mertua. Kuaters staf boleh nampak dr rumah.


Bak kata ungkapan yang selalu kita dengar 'bad publicity is still a publicity.' Itu lah yang terjadi kapada Banting yang jadi makin glamer dalam sekelip mata gara-gara beberapa inci tanahnya yg terletak di hujung ceruk - dijadikan lokasi pembunuhan jutawan kosmetik, Sosilawati Lawiya.
"Bantinggg?..." begitu lah suara terkejut guru Naufal semasa dihubungi orang umah hari ini.
"Kenapa?" tanya orang rumah.
"Tu tempat panas tu..." kata guru perempuan itu.
Mudah-mudahan penjenayah dijatuhkan hukuman setimpal oleh mahkamah.

Thursday, September 9, 2010

Selamat menyambut Aidilfitri 1431


Sepanjang berblog, Ziarah76 sudah tentu tidak sunyi daripada melakukan salah dan silap, maka saya dengan rendah diri meminta maaf zahir dan batin kepada semua.

Semoga Allah terima amalan kita dalam hal keadaan sempurna

Tuesday, September 7, 2010

Salman (Sakti, ex-Sheila On 7) rilis album 'Selamatkan'

Album 'Selamatkan' oleh Salman Al-Jugjawy (Sakti,bekas gitaris Sheila On 7), insya-Allah akan berada di pasaran tidak lama lagi, buat masa ini, CD yg di atas tu mungkin satu-satunya CD yg berada di Msia. Ia diberi sendiri oleh Salman kpd adik yg khuruj di Joqjakarta, baru-baru ini.



ENTRY kali ini memberi peluang kepada adik saya yang baru pulang daripada khuruj 40 hari di Jogjakarta, Indonesia, menulis sedikit. Dalam banyak ceritanya, hanya di bawah saja yang mahu dikisahkan di blog ini iaitu:

""Alhamdulillah, baru-baru ini jemaah 40 hari dari Malaysia telah dihantar ke Joqjakarta, Indonesia pada bulan puasa. Kami 9 ahli jemaah termasuk 3 pelajar madrasah Kubang Bujuk. Didapati usaha di sana meningkat maju dan banyak telah dilakukan terutama usaha atas student kerana ia adalah kawasan yang ada banyak universiti.
Semasa di sana, alhamdulillah, antara yang memberi nusrah dengan begitu baik ialah Salman Sakti iaitu bekas gitaris kumpulan Sheila On 7.
Di akhir perpisahan dengan jemaah, Salman telah menghadiahkan kepada saya sekeping CD album terbarunya berjudul 'Selamatkan' yang (ketika itu) baru sahaja siap dirakamkan. 
Album itu mengandungi kelainan sebab menampilkan alunan suara bersahaja tanpa menggunakan alat muzik moden.
Tujuh lagu didalamnya berjudul:
1) Ramadan.
2) RidhoMu.
3)Harmoni Bhinneka.
4) Bertasbih.
5) Batu Bersurat.
6) Selamatkan.
7) RidhoMu (versi minus one).

Mereka yang berminat boleh mendapatkan album ini dalam masa terdekat, tapi buat masa ini ia belum berada di pasaran Malaysia. (Masa kami tangguh, album ini baru sahaja siap). Sekian.""


Dlm ruang penghargaan album ini, dinyatakan juga nama adik saya.



7 lagu best2. Antaranya, lagu berjudul, RidhoMu. Dalam CD disertakan penanda buku.


Hasil jualan CD akan diinfakkan untuk ke jalan Allah



Layout disusun dgn menarik, kemas. Setakat ni baru dengar sepintas lalu.



Saya ambik gambar re-copy pakai henfon, jd tak brapa clear...


Sudah 3 kali khuruj 4 bulan, masturat 2 bulan, fikirmen student, rumah dekat markaz... 

Untuk keterangan lanjut sila klik Salman al-Jugjawy .

Wednesday, September 1, 2010

Isu bukan Islam masuk masjid: Bagaimana pula orang Islam?

Masjid adalah jantung kepada umat Islam
Hari ini orang Islam sibuk bincang sama ada wajar atau tidak bukan Islam masuk masjid atau surau. Sama ada bincang dari segi hukum sehingga lah ke isu politik kepartian - semua sudah diulas.
Sama ada dalam bentuk ilmiah diperkatakan, emosi dan nafsu amarah juga sudah dihamburkan.
Kalau orang bukan Islam masuk masjid heboh diperkatakan, antara perkara yang belum disebut ialah bagaimana pula:
1-Orang Islam sendiri yang tidak mahu menjejak kaki ke dalam masjid? Berapa ramai saudara mara kita begini?
2-Orang Islam menjauhi masjid? Berapa saf sahaja solat fardu, ada surau yg kosong azan tak berkumandang terutama waktu Zohor dan Asar.
3-Orang Islam sendiri tidak mahu memakmurkan masjid? Masjid tak hidup!
4-Salah faham orang Islam bahawa menjaga masjid ialah memastikan ia dikunci daripada dimasuki jemaah?
5-Jemaah masjid terdiri daripada golongan warga emas, lanjut usia? Tiada pelapis, anak-anak muda jauh daripada masjid, takutkan masjid, pandang rendah pada masjid.
6-Pecah belah dalam masjid sesama Islam perlu diselesaikan, (berpecah di masjid, kemungkinan besar berpecah juga dalam masyarakat). Ini lebih berat hendak ditanggung.
7-Di masjid tiada amalan seperti Masjid Nabawi di zaman Nabi Muhammad s.a.w.
8-Masjid hanya jadi struktur bangunan, yang diperlumba-lumbakan untuk dihias-hias, tetapi kosong amalan memakmurkan masjid di dalamnya. Umpama sangkar yang diperbuat daripada emas tetapi burung di dalamnya tak cukup makan, minum, nazak menunggu masa hendak mati.
9-Zaman Nabi s.a.w, orang bukan Islam masuk masjid akhirnya dapat (jadi asbab) hidayat masuk Islam, tetapi zaman sekarang, orang bukan Islam masuk masjid dijadikan bahan kontroversi.
10-Bila kita sendiri tak faham fungsi masjid, jangan harap orang bukan Islam pula hendak faham perkara itu.

Bukankah perkara ini lebih penting untuk diambil fikir risau, diambil usaha yang sewajarnya berbanding kerisauan masjid yang berlainan sifatnya. 
Semoga Allah ampunkan kita di bulan yang berkat ini.

Monday, August 30, 2010

Memerdekakan umat

Marilah kita mensyukuri nikmat kesejahteraan tanah air kita.

Pernahkah anda terfikir, jika sekarang anda tinggal di sebuah negara yang masih dijajah kuasa penjajah?
Atau berlaku letupan di sana sini, kiri kanan atas bawah rumah anda? Bocor bumbung dek bom, peluru ketika dalam rumah anda juga ada anak-anak yang masih kecil yang tidak faham apa-apa kecuali mahu perut dan mulutnya disusukan?
Atau anda hidup dalam kem pelarian menyeberang sempadan negara mencari perlindungan politik? Atau anda diusir dari tanah air sendiri dan pada masa yang sama Yahudi dari segenap pelusok inci bumi hendak dibawa masuk mencerobohi halaman rumah anda? Membunuh kejam anggota keluarga?

Tentulah kita amat perlu bersyukur terhadap nikmat kemerdekaan negara yang Allah berikan kepada kita.

Nikmat yang paling besar adalah nikmat iman dan Islam.

Keselamatan, kesihatan, kesejahteraan dan lain-lain juga adalah nikmat yang perlu disyukuri. Apabila kita bersyukur maka Allah akan tambahkan nikmat, apabila kita kufur nikmat maka azab Allah amat pedih.

Firman Allah SWT dalam surah Ibrahim ayat 7:
Maksudnya: ”Dan ingatlah tatkala Tuhanmu memberitahu: Sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.”

Marilah kita mensyukuri nikmat kesejahteraan tanah air kita.

Namun satu perkara teramat mustahak yang perlu kita sedar bahawa, umat Islam perlu faham bahawa mereka bukan orang Malaysia, Indonesia, Jawa, Melayu, Cina, India, Pakistan dan sebagainya. Ini kerana, lebih penting umat Islam memahami bahawa kita adalah umat Nabi s.a.w. Kefahaman begini akan mengetetepikan perbezaan identiti dan assabiyah sempit, merobohkan benteng perbezaan kaum sebaliknya dicari persamaan dan elemen penyatuan ummah dalam satu kalimah.

Kefahaman begini akan memberi perubahan besar dalam ummah dan sekali gus menghapuskan rancangan asal barat memecahbelahkan umat dengan sempadan negara, nationalisme yang melampau, asabiyah sempit dan sebagainya. Lebih-lebih lagi sejarah membuktikan nationalisme yang melampau telah menyebabkan kemusnahan atau peperangan kepada manusia contohnya perang dunia pertama dan kedua, perang dingin dan sebagainya.

Dengan kefahaman bahawa kita adalah satu umat, iaitu umat Nabi Muhammad s.a.w, maka ini satu bentuk kemerdekaan diri dan umat yang tinggi nilainya dalam ketamadunan manusia.

Justeru, kita bukan peladang, petani, guru, engineer, doktor atau apa-apa, tetapi kita adalah umat Nabi s.a.w dan kerja umat ini adalah kerja dakwah menyeru manusia kepada Allah. Mahkota segala kerja. Dengan cara ini umat akan merdeka dengan satu jalan yang sama, satu pintu yang sama, pintu yang pernah dilalui oleh umat yang gemilang terdahulu.

Bukan sahaja merdeka daripada pelbagai kongkongan dunia, belenggu isme dan idelogi dunia bahkan merdeka daripada kekangan nafsu, godaan syaitan, bertaubat dari dosa, sifat-sifat tercela dan sebagainya. Ini lah jalan meMerdekakan umat.

Ini kerja saya, saya bertanggungjawab. Kerja anda juga, jika anda umat Nabi s.a.w. Anda juga bertanggungjawab.

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke-53.

Wednesday, August 25, 2010

Jemaah masturat 3 hari

Rumah yang penuh berkat di Felda Semenchu, diwakafkan 72 jam untuk jemaah masturat kami.
Ini adalah kali keempat kami keluar masturat. Baru nak blaja... semoga Allah sebarkan hidayat kepada kita semua dan seluruh umat.

Tuesday, August 17, 2010

Pull Out paper, pokok kurma

RUTIN harian antaranya baca mcm2 paper, Jadi semalam, masa belek2 satu paper, TIBA-TIBA!!!!.... terserempak pulak story pasal rakan seusaha kita yg menanam kurma.... 4 page liputan penuh dgn gambar, fakta detail, ceritara. Wah wah..... ni mesti kawtim baikkkk punya nihh. Tahniah la.


Front page Agro Mega, sisipan Utusan Malaysia 16 Ogos 2010
Berdasarkan artikel pjg lebar tu bole jadi tak menang tangan jawap tepon emel dari pembaca, mudah-mudahan bisnes terus maju.
Kalau berminat boleh call cikgu ni, TAPI INGAT!!! berminat dgn pokok kurma sahaja dibenarkan, berminat dgn orangnya TAK DIBENARKAN!!! oleh ahli keluarganya, kan kak umma ali ( ahlia saya yang tanya  tu )....hehe


page 2 (Agro)

page 3 (Agro)
page 4 (Agro)

Dlm mega mcm2 ada..engineer2 Msia mmg bagus2...
guru2, lecturer2 depa harus dipuji

ICT pun ramai suka baca...

yg masak2 ni orang umah suka ler..
Dlm utusan msia hari isnin sahaja ada banyak pull-out tapi kebanyakkan kita tak menghargai, contohnya sisipan Jawi di atas yg diterbitkan oleh Utusan untuk menunaikan tanggungjawab sosial dan memelihara tulisan jawi. Hari lain, mcm2 sisipan ada. 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails