Sunday, October 30, 2011

Purdah dan tamsilan gril pintu...

Dlm beberapa minggu yang lepas sewaktu khuruj, saya berkesempatan menghadiri satu majlis ilmu yang disampaikan oleh seorang ustaz tempatan. Penyampaiannya begitu menarik, suaranya jelas lagi terang. Serba sedikit dapatlah saya menambah ilmu maklumat di dada yang serba kurang ini.
Banyak perkara menarik yang disentuh dan tak dapat lah ditulis di sini. Ustaz ini bukanlah rakan seusaha tetapi amat prihatin dan menyukai jemaah. Semasa berceramah beliau beberapa kali memuji jemaah tabligh berdasarkan pengalamannya yang lalu dan pengamatannya terhadap jemaah tabligh.
Ceritanya, satu ketika dia pernah ke UK atas sesuatu urusan dan tiba-tiba entah bagaimana cerita dia berada di salah satu markaz tabligh. Katanya, beliau kagum dengan jemaah yang berada di sana dan orang Islam yang teguh menjaga agama walaupun berada di negara bukan Islam. Dia juga kagum apabila mendapat maklumat mengenai ijtimak tabligh di beberapa negara yang dihadiri begitu ramai jemaah. Dia memuji orang yang sanggup bermujahadah kerana agama, tinggal anak isteri dan sebagainya, teguh mengamalkan sunnah, dugaan macam-macam, syaitan pun cuba sedaya upaya halang orang berjihad di jalan Allah. (tajuk asal kuliah dia lebih kurang bertajuk ialah sifat syaitan yang perlu kita ketahui untuk dijauhi).
Beliau bercerita lagi. Satu ketika, semasa masih bekerja (sekarang dia dah pencen kerja dari pasukan keselamatan negara), bos dia memberitahu, bahawa bosnya itu tidak suka dengan orang pakai purdah kerana atas alasan menutup aurat yang biasa sudah cukup dan memadai. Ustaz itu bingkas bangun lalu mempertahankan pemakaian purdah.
Kata Ustaz tu: "Tuan tau (tahu) ka apa dia yang dikatakan pakaian-pakaian orang Islam?
"Kalau tak tahu jangan banyak cakap pasal benda yang tak tau."
Memandangkan bos dia adalah orang dunia, maka, ustaz itu mahu menjawap dengan lojik akal orang dunia juga.
Terus dia mendapat ilham dan bercakap: "Macam kita tengok rumah. Kan di setiap rumah dah ada pintu untuk keselamatan maka kita bulih tutup kalau tak mau bagi sapa-sapa masuk.
"Habis tu, kan pintu sudah cukup tetapi napa sudah ada pintu kita mau bubuh gril lagi? Bubuh pagaq(r) lagi?
"Kat situ maknanya, sekadar pintu saja tak cukup tapi kita mau lebih selamat lagi. Kalau crita macam ni kita faham. Tapi awat kalau orang pakai purdah kita tak faham.
"Di situ, bila pakai purdah dia lebih selamat lagi."
"Purdah ini pakaian isteri-isteri Nabi s.a.w dan isteri sahabat r.hum, kita jangan cakap benda kita tak tau," tegasnya.
Ustaz tu bagaimanapun tak memberitahu lebih lanjut apa reaksi bosnya akibat bantahan spontannya dalam cerita itu. Adakah ustaz itu diturunkan pangkat atau dinaikkan pangkat atau tidak diapa-apakan. 
Begitu juga, Ustaz tu pun bercerita, jika ada orang yang mempertikaikan sunnah-sunnah nabi sebenarnya orang itu dalam bahaya, kerana dikhuatiri boleh tergelincir imannya.

9 comments:

CS said...

moga hari2 dpt pakai gril...InsyaAllah :)))

Norsha said...

MasyaAllah....tamsilan yg menarik & tepat sekali,....kalau tk mampu buat sunnah nabi, jgn halang org lain melakukannya...

hainur hapis said...

benar tuan,
sangat berani utz itu,
kita mau mencontohi dia INSYA ALLAH

berani amar makruf, nahi mungkar
INSYA ALLAH

Hidayatullah said...

untungla sape yg da pasang gril pintu..ha3..

ustaz mcm nih kne ikram lebih.. supaya dapat keluar sekali.. moga Allah trima

Anak Pendang Sekeluarga said...

ustaz mana tu,lokstaq ka????
susah nk cari ulema ikram mcm tu...hahahha

Dr. Ben said...

purdah ni wajib ke tak?

Ziarah76 said...

CS,
amin...

Nosha,
ye, jgn halang org buat baik

hainur,
kita contohi sahabat r.hum

hidayatullah,
karkun tempata ikram kuat, asbab tu jadi camtu agaknye

anak pendang,
ye, loqstaq, orang kola kedah ikram kuat.

Dr. Ben,
tak wajib.

Marina Ali said...

Alhamdulillah,story macam nie,menaikkan lagi jazbah kami para ibu2,anak2 gadis2...yg memilih purdah sebagai grill keselamatan untuk menghayati dan mencontohi isteri2 Nabi SAW serta para sahabat R.HUM..

Ziarah76 said...

MA,
Semoga Allah memberikan taufik dan hidayat-Nya kepada kita. Amin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails