بسم الله الرحمن الرحيم
Tidak lama dahulu di suatu masjid/surau, saya berkesempatan menghadiri majlis bayan (penerangan) yang disampaikan oleh seorang rakan seusaha yang cukup memberi kesan, mungkin asbab pengorbanan dan keihlasannya menyampaikan dakwah, lebih-lebih lagi tanpa meminta sebarang upah, menyebabkan 'buah-buah' bayannya cukup menusuk ke Qalbu.
Dalam bayan itu, salah satu kisahnya yang disampaikan ialah mengenai kisah seorang pekebun yang alim, pemurah, kaya yang bersyukur pada zaman dahulu. Dia diberikan Allah hidup yang aman damai dengan amalannya mensedekahkan hasil kebunnya kepada orang-orang miskin. Namun apabila dia meninggal dunia, anak-anaknya yang ramai bukan sahaja tidak mahu mengikuti jejak langkah ayahnya bahkan cuba menghalang orang miskin daripada mengambil buah-buahan dari kebun itu. Akhirnya, kebun itu dimusnahkan Allah. Setelah menyedari kesalahannya, maka anak-anak lelaki itu menyesal dan bertaubat.
Dalam bayan, lebih-lebih lagi jika disampaikan oleh orang awam biasanya kisah-kisah yang terkandung dalam al-Quran dan Hadis, tidak dinyatakan dengan detail namun yang ajibnya ialah pengajarannya dan mesejnya dapat sampai kepada audien dengan berkesan dan menusuk ke mata hati. Disebabkan biasanya masa diberi untuk bayan bagi orang awam tidak lah panjang, maka sesetengah perkara atau kisah, dengan hikmah lebih baik diringkaskan sahaja untuk memudahkan pendengar walaupun ia bersabit dengan nas dan dalil sahih.
Apapun, kita perlu bersyukur yang tidak terhingga jika dipilih dapat untuk duduk walaupun seketika dalam majlis bayan atau majlis ilmu yang ada didalamnya percakapan membesarkan Allah s.w.t.
Untuk manfaat pembaca Z76, di bawah adalah kisah pekebun tersebut yang ditafsir oleh seorang ulama/ilmuan tempatan di negara kita. Ia adalah tafsir dari surah al-Qalam, ayat 17 hingga 33.
Semoga kita tidak menjadi orang yang bakhil dan tamak tetapi menjadi manusia yang pemurah sehingga mendapat keampunan di sisi Allah. Amin.
--------------bawah ni copy paste tau!--------------
Balasan Allah tidak boleh dielak
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Siri Keenam (al-Qalam: 17-33)
Allah SWT menyebut pada ayat yang lepas bahawa orang yang mempunyai harta benda dan anak-anak telah kafir, bersikap derhaka dan menyelewengkan nikmat yang dikurniakan Allah SWT kepadanya.
Allah SWT menambahkan penjelasan apa yang diberikan kepadanya itu hanya cubaan dan ujian semata-mata agar Dia melihat sama ada orang itu taat dan bersyukur kepada Allah SWT sehingga ditambahkan kenikmatan kepadanya. Atau orang itu akan menggunakannya untuk menimpakan kepadanya dengan pelbagai bencana dan seksaan.
Contohnya para pemilik kebun ketika mereka menjalankan sedikit kederhakaan, kebun mereka dibinasakan oleh Allah SWT. Oleh itu, bagaimana pula dengan orang yang menentang Allah SWT dan rasul-Nya yang tetap bersikap keras berada dalam kekafiran dan mengerjakan maksiat.
Al-Sabuni berkata: Kami telah uji ahli Mekah dengan kemarau dan kelaparan supaya mengikut dakwah Rasulullah SAW sebagaimana kami menguji pemilik-pemilik ladang yang mempunyai pelbagai jenis buah-buahan.
Kami taklifkan ahli Mekah supaya bersyukur kepada Tuhan mereka atas segala nikmat sebagaimana kami telah taklifkan pemilik ladang-ladang untuk bersyukur dengan memberi kepada fakir miskin akan hak mereka.
Sebahagian ahli tafsir berkata ia berkenaan dengan seorang lelaki muslim dan tinggal berhampiran Sana’a yang mempunyai pelbagai jenis tanaman dan buah-buahan.
Apabila sampai waktu menuai dan memetik buah-buahan dia memanggil fakir miskin serta memberi hak masing-masing dengan banyak. Di samping itu memuliakan mereka.
Sebaliknya apabila mati si kaya yang bersyukur ini, anak-anak mereka yang bertiga mewarisi harta bapa mereka seraya berkata: “Keluarga kita ramai dan harta kita sedikit. Tidak mungkin kita boleh bagi kepada fakir miskin seperti yang dilakukan oleh ayah kita. Mereka berbincang sesama mereka untuk tidak memberi kepada seorang pun fakir miskin. Justeru, mereka berpakat untuk memungut buah-buahan pada waktu pagi ketika fakir miskin tidak menyedari”.
Tiba-tiba pada waktu malam tersebut Allah turunkan api membakar tanaman dan buah-buahan. Apabila waktu pagi, mereka pergi ke kebun dan mendapati tidak ada pohon kayu dan buah-buahan.
Mereka menyangka tersilap jalan apabila mereka mempastikan hal tersebut mereka tahu ini hukuman Allah dengan niat jahat mereka lantas mereka sesal dan bertaubat. (antara terjemahan ayat 17-20 surah al-Qalam)
Muhammad Quraish Shihab berkata: Ayat-ayat lalu menyebut beberapa sifat buruk dari al-Mukazzibin iaitu para pengingkar ayat Allah (baca ayat 8 dan seterusnya) kini dijelaskan bahawa apa yang dialami oleh mereka itu serupa dengan kisah sekelompok pemilik kebun yang agaknya pengalaman mereka telah dikenal luas oleh masyarakat Makkah ketika itu.
Di sisi lain, ayat yang lalu juga menghuraikan sebab sifat-sifat buruk yang disandang oleh kelompok orang-orang derhaka disebabkan mereka bersikap angkuh kerana harta mereka yang banyak dan membanggakan anak-anaknya.
Ayat di atas mengingatkan keangkuhan dengan pemilikan harta yang melampau dan hakikatnya ia adalah ujian Tuhan kepada manusia. Ujian Allah tidak sama dengan ujian yang dilakukan oleh manusia sehinggakan apabila diuji mereka tidak dapat mengelak sama sekali.
Firman Allah SWT: Lalu mereka panggil memanggil di pagi hari. Pergilah diwaktu pagi (ini) ke kebunmu jika kamu hendak memetik buahnya.
Al-Maghari berkata: Sesetengah mereka menyeru kepada sesetengah yang lain. Marilah kita ke kebun pada awal pagi untuk memetik buah dari kebun kamu jika kamu hendak melakukannya.
Mereka telah menetapkan rancangan dan menyembunyikan urusan itu sehingga tidak ada seorang pun yang mendengar perancangan mereka sebagaimana firman Allah SWT.
Firman Allah SWT: Maka pergilah mereka saling berbisik-bisik. Pada hari Ini janganlah ada seorang miskinpun masuk ke dalam kebunmu.
Sayid Qutub berkata: Seolah-olah kita yang mendengar atau membaca al-Quran tahu apa yang tidak diketahui oleh tuan-tuan kebun tentang malapetaka yang telah menimpa kebun itu. Kita telah menyaksi bagaimana tangan halus telah menghulur dalam gelap gelita dan terus menghapuskan segala buah-buahnya dan kita melihat kebun itu telah dipetik buahnya setelah berlaku peristiwa tersebut.
Kebun yang subur tiba-tiba lenyap
Firman Allah SWT: Dan berangkatlah mereka di pagi hari dengan niat menghalangi (orang-orang miskin) padahal mereka (menolongnya).
Ayat ini ditafsirkan dengan lapan pendapat seperti kata Ibn al-Jauzi:
* Dengan penuh kekuatan seperti kata Ibn Abbas.
* Dengan penuh kecukupan seperti kata al-Hasan dalam satu riwayat.
* Dengan penuh kesungguhan seperti pendapat al-Hasan, Qatadah, Abu al-‘Aliah, al-Farra’ dan Muqatil.
* Atas perkara yang disepakati yang mereka usahakan antara mereka. Inilah pendapat Mujahid dan Ikrimah.
* Perkataan hard memberi maksud nama kebun sebagaimana kata al-Suddi.
* Ia adalah rasa dendam dan kemarahan terhadap orag miskin seperti pendapat al-Sya'bi dan Sufian.
* Ia adalah tegahan dan halangan seperti pendapat Abu Ubaidah dan Ibn Qutaibah.
Sedangkan perkataan mereka berkemampuan dalam ayat ini memberi maksud dengan tiga pendapat:
Pertama: Berkemampuan terhadap kebun mereka di sisi mereka. Inilah pendapat Qatadah.
Kedua: Berkemampuan menguasai orang miskin. Inilah pendapat al-Sya’bi.
Ketiga: Mereka menegah dalam keadaan berkemampuan. Inilah pendapat Ibn Qutaibah.
Al-Maraghi berkata: Mereka berangkat untuk menghalang dan menjauhkan orang miskin pada memperoleh manfaat daripada kebun itu pada pagi hari. Sedangkan mereka dapat memberikan manfaat kepada orang miskin tersebut.
Bagaimanapun, alangkah kecewanya dan sia-sia usaha mereka kerana tidak tergambar atau terlintas di fikiran kebun yang penuh melimpah dan subur boleh menjadi dataran kosong.
Kebun tersebut seolah-olah tidak ada bekas ditanam sehingga mereka menjadi ragu dengan kejadian tersebut.
Firman Allah SWT: Tatkala mereka melihat kebun itu, mereka berkata: Sesungguhnya kita benar-benar orang-orang yang sesat (jalan), Bahkan kita dihalangi (dari memperoleh hasilnya).
Sayid Qutub berkata: Inilah berita yang sebenar. Mereka ditimpa akibat tipu daya dan niat yang jahat akibat kekufuran nikmat dan kebakhilan. Sekarang tampillah seorang yang paling baik fikiran antara mereka menghadapi mereka.
Nampaknya dahulu dia seorang yang mempunyai pendapat yang berlainan tetapi terpaksa mengikut mereka apabila pendapatnya ditentang.
Firman Allah SWT: Berkatalah seorang yang paling baik fikirannya di antara mereka: Bukankah Aku telah mengatakan kepadamu, hendaklah kamu bertasbih (kepada Tuhanmu)? Mereka mengucapkan: Maha Suci Tuhan kami, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim.
Ibn Kathir berkata: Mereka cuba melakukan ketaatan pada saat tidak lagi memberi manfaat dan bertasbih yang tidak diterima. Justeru, mereka amat sesal dan iktiraf kesilapan yang tidak berfaedah. Akhirnya mereka terpaksa mengaku kezaliman mereka.
Sayid Qutub berkata: Sebagaimana biasa setiap mereka akan berusaha melepaskan dirinya apabila ditimpa akibat yang buruk dan melemparkan kesalahan kepada rakan-rakannya yang lain. Inilah yang dilakukan oleh mereka.
Firman Allah SWT: Lalu sebahagian mereka menghadapi sebahagian yang lain seraya cela mencela.
Al-Maghari berkata: Mereka saling berkata di antara mereka: Kamu yang mengemukakan pendapat ini kepada kami. Yang lain pula berkata kepada rakan masing-masing: Engkau yang menakutkan kami dengan kemiskinan.
Adapun yang lain pula berkata: Kamulah yang mendorong aku mengumpulkan harta. Kemudian mereka menyeru kecelakaan dan kesialan diri mereka sendiri seperti yang ditunjukkan oleh Allah SWT ketika menceritakan tentang diri mereka.
Firman Allah SWT: Mereka berkata: Aduhai celakalah kita; sesungguhnya kita ini adalah orang-orang yang melampaui batas. Mudah-mudahan Tuhan kita memberikan ganti kepada kita dengan (kebun) yang lebih baik daripada itu; Sesungguhnya kita mengharapkan ampunan dati Tuhan kita. Seperti Itulah azab (dunia). Dan sesungguhnya azab akhirat lebih besar jika mereka mengetahui.
Muhammad Quraish Shihab berkata: Setelah menghuraikan bencana dan penyesalan yang dialami penduduk yang derhaka itu, Allah SWT menutup kisahnya dengan memperingatkan semua pihak termasuk kaum musyrikin Mekah bahawa itulah seksa duniawi.
Ia lebih besar kerana seksa akhirat bersumber langsung dari Allah serta ia lebih besar serta tidak berakhir dengan kematian. Di sana yang diazab tidak mati sehingga tidak lagi merasa seksaan-Nya.
Jika mereka mengetahui perihal seksaan tersebut sudah pasti akan beriman kepada Allah SWT. Kalimah ya wailana terdiri daripada tiga kata. Iaitu ya merupakan kata seru, wail yang bermakna kecelakaan dan na merupakan kata ganti yang menunjuk kepada jamak sehingga secara harfiah ya wailana bererti wahai kecelakaan kami.
Al-Biqaie memahaminya dalam erti wahai kecelakaan kami inilah masa engkau datang menemui kami kerana tidak ada lagi yang menemani kami kecuali engkau. Kalimah ini digunakan untuk menggambarkan rasa penyesalan luar biasa.
Sementara ulama menyatakan, ketiga-tiga pemilik kebun itu benar-benar menyesal dan bertaubat sehingga Allah SWT mengkabulkan permohonan mereka dan kebun tersebut lantas menjadi subur.
3 comments:
TQ...
sedekah asbab rezeki, asbab kesembuhan penyakit
dan asbab mengelakkan bala INSYA ALLAH
Jzk ALLAH,
lately nh byk post pasal infaq.. subhanaALLAH.. moga2 sy dpt amalkan
peringatan utk saya sendiri
Post a Comment