Tuesday, December 1, 2009

Susah cari tomyam

Cuti raya aidiladha ni ada satu benda yang aku prasan berlaku. Kalau time raya cina, orang ramai komplen nak beli barang kat kedai payah sikit sebab banyak kedai tutup sebab cina beraya. Kadang2 tutup lama. Kedai Melayu tak brapa banyak. Yang ada pun kadang2 cuti macam cina jugak atau kedai melayu contohnya bengkel, spare part kereta, dia pulak ada masalah nak ambil komponen, sbb dia biasa beli dari dealer syarikat Cina. Hakikatnya, perniagaan dan perdagangan di Malaysia masih lagi kuat dikuasai oleh satu kaum, kecuali dalam barang tertentu. Ok, itu senarionya, tapi bukan lah nak rasis dlm hal ini, dari satu segi, Cina memang rajin dan mereka memang layak kecapi apa yg mrk usahakan.
Orang Melayu pulak ramai yang malas. (statement ini boleh didebatkan zaman sekarang).
Tapi apa yang nak bagitau ialah, time musim raya aidiladha ni, satu benda berlaku......... iaitu banyak gerai tomyam tutup agak lama.  Gerai tomyam faveret aku depan rumah tutup!, cuti balik kampung raya korban. Sampai sekarang tak bukak, entah, ada yg kata mungkin seminggu lebih. Mana taknya, kebanyakan tukang masak diorang ni dari Kelantan, Patani dan daerah yang sewaktu dgn nya. Orang belah sana, dikatakan sambut raya korban lebih sikit berbanding kawasan lain.
Sudahnya, yang bukak ada satu dua kedai tomyam tapi jauh sikit. Pulak tu tak la sesedap tomyam di gerai feveret aku.  Kalau dia punya tomyam putih...fuhhhh, memang Allah bagi sedap.
Tapi takpe lah... syukur la, makan la apa ada.
Dan dari sudut lain, syabas lah, tukang2 masak dari daerah ni, dari utara hingga ke selatan, semua mereka ni ada, tepi jalan,, bawah pokok, premis proper...etc. ada saja gerai tomyam. Masakan mereka berjaya dimarketkan dgn baik, itu lah semangat keusahawanan yg perlu kita contohi. Syabasss!!

3 comments:

Nadri Mohd said...

As salam. Kawan klu makan dkt luar mmg tak lengkap klu x order tomyam.

Unknown said...

salam,tuan bro munir halkah seberang jaya kim salam pada tuan,,diorang kuar dengan kami takaza student poli seminggu sebelum eidul adha...

Ziarah76 said...

nadri,
kawan pun, kalau ada sambal belacan pun best, ek!.

anak pendang,
lama tak mengomen, apa habaq? Munir? waalaikum salam, baguih betui hangpa cuti je sambut takaza.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails