Monday, December 28, 2009

Tak dapat-dapat lagi...

Empat perkara diperbanyakkan:
1-Dakwah
2-Taklim wa taklum
3-Ibadat
4-Khidmat

Empat perkara dikurangkan:
1-Masa makan dan minum
2-Masa tidur dan rehat
3-Masa di luar masjid
4-Cakap sia-sia

Empat perkara ditinggalkan:
1-Jangan harap pada makhluk
2-Jangan minta pada makhluk
3-Jangan membazir
4-Jangan guna barang tanpa izin

Empat perkara jangan disentuh:
1-Isu semasa dan politik
2-Mazhab dan masalah khilafiah
3-Pangkat dan keturunan.
4-Minta Derma.

-Adab usul untuk diri sendiri masing-masing. Insya-Allah, semua ini boleh dapat bila keluar di jalan Allah SWT. Kalau setakat baca-baca je kat sini takde mujahadah maka susah lah nak datangkan perkara-perkara tu. Benda tinggiii kena mujahadah lah kan.
Aku pun tak dapat-dapat lagi!!
Tuan2 tolong doakan aku, kena keluar lagi dan lagi.

11 comments:

zarzh said...

Doakan untuk saya juga..

Norrid_Riddy said...

Kalu tuan yang dah lama dalam usaha tak dapat, apatah lagi sy yg hingusan masih meleleh lagi ni. Oh... Sukarnya untuk dapat hakikat agama..

seorangnenektua said...

Insyaallah!! bila kita ada fikir dan risau dan harap pada Allah, Allah akan lorongkan

azharjaafar said...

Nak dapat 4x4 yang di atas kena 4 bulan dikerapkan..

*aku pun tak dapat lagi.. setakat ni dapat update blog je..

Ahmad Al-Hadi said...

xpela....kurang kurang nya ada kesedaran yamg kita tak dapat lagi....

Teringat kata kata elders....
Usaha sahabat luar biasa, maka tak heran lah bantuan Allah pun luar biasa....

Masalah kita adalah... buat usaha pun di bawah tahap biasa, tapi angan-angan dapat bantuan luar biasa....

P/S hari tu kuar ghast....tetiba ada orang hukur derma lak.... adoyai.... pening pening....masa tu jemaah pakistan setahun datang tempat aku....Amir sahb pun pening...Ambik jugak la sbb nak jaga hati tapi masuk tabung surau....

Yard said...

doakan saya gak.. Allah..lemahnya aku.. mengharap kpd makhluk ciptaanMU

ziarah76 said...

zarzh,
sama2 kita doa...sampai akhir hayat.

riduan,
ko berhinggus sebab tengah demam (kasi kesat la apa2 patut), kalau tak demam siang ko mengaum macam singa, malam merengek macam fakir.

nenek,
insya-Allah nenek, mudah-mudahan kita dilorongkan ke jalan 'hazihi sabili ad'u ilallah...'

azhar,
ooo sama la den, tak dapet den nak menolong

ahmad,
aku fikir tak tinggi, tapi angan2 tinggi...ni masalah. haii... nasib baik masjid ada tabung..ye tak...

yard,
bagus la kalau sedar diri... aku pun memang nak bagitau anta memang lemah.... kah kah kah.. (gurau ke apa ni, pecah hati pulak karang).
aku lagi lemah kih kih kih...

ziarah76 said...

zarzh,
sama2 kita doa...sampai akhir hayat.

riduan,
ko berhinggus sebab tengah demam (kasi kesat la apa2 patut), kalau tak demam siang ko mengaum macam singa, malam merengek macam fakir.

nenek,
insya-Allah nenek, mudah-mudahan kita dilorongkan ke jalan 'hazihi sabili ad'u ilallah...'

azhar,
ooo sama la den, tak dapet den nak menolong

ahmad,
aku fikir tak tinggi, tapi angan2 tinggi...ni masalah. haii... nasib baik masjid ada tabung..ye tak...

yard,
bagus la kalau sedar diri... aku pun memang nak bagitau anta memang lemah.... kah kah kah.. (gurau ke apa ni, pecah hati pulak karang).
aku lagi lemah kih kih kih...

merah_s said...

Salam,

aku pun sama lah juga dgn korang semua, masih terlalu banyak kelemahannya. Adab usul yang kat atas tu pun tak mampu lagi nak amal.. Setakat nak kasi bayan hidayat je la yang mampu nak sebut2kan semua tu.. Doa sahabat2 semua amatlah dialun2kan huhuu..

ziarah76 said...

merah_s
Alhamdulillah... sebut adab usul dlm bayan hidayat pun mudah-mudahan jadi satu usaha untuk hadirkan perkara ni dlm diri sendiri.
sama2 doa..

syukri said...

salam tuan,
jazakallah...baru teringat ada kesilpn skit dlm post ana ttg16usul tu bila bc post tuan "x dpt2 lagi"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails