Saturday, January 30, 2010

Mari capai KPI

Hari ni semua orang bercakap mengenai KPI yg bertujuan untuk meningkatkan prestasi. Lebih2 lagi kakitangan kerajaan.
Namun timbul persoalan iaitu bila diwujudkan KPI maka siapa pula yang diberi tanggungjawab untuk audit sama ada KPI itu betul2 tercapai atau tidak? Adakah perlu satu badan bebas untuk audit KPI jabatan-jabatan kerajaan ini? Contohnya pricewaterhousecoopers ke atau badan audit bebas antarabangsa atau tempatan. Perlukah?
Atau cukup jika menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk melakukannya dan diumumkan kepada rakyat secara tulus mulus?
Atau mungkinkah bila tiba waktunya, maka diumumkan semuanya okay dan baik-baik belaka. Mungkinkah begitu?
Apapun, usaha kerajaan mewujudkan KPI dan NKRA perlu dipuji untuk menambah baik keadaan sedia ada terutama dalam bidang yang memberi impak terus kepada rakyat di peringkat akar umbi.
Usaha menambah baik ini selaras dengan kehendak agama bahawa, 'hari ini perlu lebih baik daripada semalam.'
Jika tidak begitu, kemungkinan besar kita akan tertinggal atau seolah-olah hilang daripada peta dunia! Atau tiba2 termasuk dalam kelompok negara mundur.
Secara jujurnya, respons kerajaan terhadap isu-isu yang meresahkan rakyat kalau diteliti adalah semakin baik. Mudah-mudahan apa yg dirancang menjadi kenyataan, insya-Allah.
Namun bagi sesebuah negara untuk berkesan dan meningkat prestasinya, ia tak tertakluk kepada sektor awam semata-mata, tetapi juga sektor swastanya.
Jadi, bagaimana pula sektor swasta?
Di pejabat aku, KPI mula diperkenalkan sebagaimana pihak swasta lain juga mula mewujudkan KPI.
Bagi aku ia amat baik, selain meningkatkan produktiviti, prestasi dan pencapaian, ia juga dapat membezakan siapa yang suka 'mengular' dan tak produktif untuk diambil tindakan mengubahnya kepada kebaikan. Kalau ia tak berhasil seperti matlamatnya maka lupakan saja KPI!

----------------------------------------------

Bercakap mengenai KPI, dan kita adalah pengguna internet yg boleh dikatakan aktif, maka, aku rasa syarikat telekomunikasi perlu mempunyai KPI juga. Atau mungkin mereka sudah ada. Dan antara indicator KPI yg perlu dicapai tentulah kepuasan pelanggan menggunakan barangan atau perkhidmatan.
Maknanya, pelanggan lah yg akan menjadi auditor kepada KPI produk dan servis mereka.
Tak pasti orang lain, tapi bagi aku, jika syarikat2 telekomunikasi ini sudah ada KPI, maka sudah tentu ia belum tercapai tahap sepatutnya kerana prestasinya masih ada yg rendah.
Banyak contohnya lah, misalnya, salah satunya mungkin dari sudut coverage jalur lebar yg ada kalanya bermasalah, tak konsisten.
Line terputus, tergendala, takde coverage, disconnect tak tentu pasal dan dll sudah menjadi lumrah. Ada bbrp kali, aku memberi komen di kala line yg asyik problem, terputus maka, bertindan-tindan lah komen yg diberikan pada blog sorang kawan tu. Boleh jadi hangin jugak kawan tu, maafkan aku!.

-----------------------------------------------

Sibuk2 check KPI orang, apa pulak KPI aku sendiri? Adakah takaza dapat disambut dan tuntutan disempurnakan? Hak-hak dan tanggungjawab terhadap diri, keluarga, jiran, rakan, seluruh umat dapat ditunaikan?
Bagaimana kerja-kerja tempatan? Memasukkan 6 perkara datang dalam kehidupan? Mengamalkan sunah. Mengikuti kehidupan sahabat r.hum.
Oooohhhh macam-macam lagi...
Yg barang pasti, KPI aku masih tak tercapai...masih jauh...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails