Monday, November 16, 2009

Malaysiaku bertuah sungguh! (versi bangla)

Yang selalu ditanamkan dlm diri kita sejak kecil ialah negara kita Malaysia ialah negara bertuah. Dlm banyak segi diwajarkan bahawa Malaysia sebuah negara bertuah. Bagi aku, tanah air tercinta ini memang bertuah dlm banyak sebab dari dulu sampai akan datang, insya-Allah. Apa yang korang fikir bertuah? tentu banyak sebab jugak, kan.
Dari Perlis sampai ke Johor dan sampai ke Sabah, kita boleh list down kan keistimewaan Malaysia, begitu juga dalam aspek sosial, ekonomi dan politik tak kurang special nya ataupun sebab lain yg biasa kita dengar.
OK ammik satu sebab yg lain sikit. Iaitu bayangkan anda berada di satu tempat yang tiada orang lain kecuali anda dengan seorang mat bangsa (kalau anda seorang wanita maka anda sedang berada bersama dgn minah bangla).
Dlm keadaan ini, dia nak bercakap dgn anda dan anda juga nak berkomunikasi dgn dia tapi masalah bahasa menjadi penghalang sebab dia bangla yang baru sampai Malaysia semalam (jadi satu habuk pun tak tau BM, English dia tau.. no, yes, ok, OT, no OT, ...lain barang dia tak tau).
Ok kalau begitu masalahnya... aku cadangkan korang berkomunikasi dlm bahasa bangla, sikit2 pun ok janji rock ada. Amacam? ada berani ka? (bukan nak meminggirkan BM tau!, ni dah terpaksa dek situasi punya pasal) Dan kalau dapat cakap baru la dapat tambah kan lagi rasa bertuah duduk di Malaysia.
OK apa kata cakap begini:

Assalamualaikum
asyum busyum..
Kana jorori, pani jorori, iman jorori...
eik number iman, iman sokto, amal sokto
iman kamzur, amal kamzur
dunia soto, akhirat borro
sop musalman nabi ummat
mittu bahas kalima lailahaillah muhammadur rasulullah wajib jannat

Pendek je kan?... ok lah buat permulaan.
Maksud dia? Jgn takut... tak merapu, tak melencong ke benda tak senonoh.....

Assalamualaikum

asyum busyum..
(mari duduk)

Kana jorori, pani jorori, iman jorori...
(Makan penting, minum penting,  iman lagi penting)

eik number iman,
(Nombor satu iman)

iman sokto, amal sokto
(iman kuat, amal kuat)

iman kamzur, amal kamzur
(iman lemah, amal lemah)

dunia sotto, akhirat borro
(dunia kecil/sementara, akhirat selama-lamanya)

sop musalman nabi ummat
(semua orang Islam umat nabi)

mittu bahas kalima lailahaillah muhammadur rasulullah wajib jannat
(mati ucap kalimah lailahaillah muhammadur rasullullah wajib syurga)

Ok, sekian dulu pengajian bahasa bangla kita, anak-anak, maka kita sambung lagi tahun depan kalau ada umur.
Sebenarnya aku pun baru belaja masa keluar dgn bangla2 minggu lepas.. haiii apa nak buat, syukur je la sini byk bangla kena lah kami blaja2 sambut takaza. Lafaz telonya kena double check dgn mat bangla kat mana2 yg anda jumpa.
Yang lain aku pun tak tau... huhuhu...
Tapi apapun, sungguh bertuah berada di Malaysia sebab kita berpeluang untuk dakwah orang bangla walaupun tak ke negara bangla, begitu juga orang Afrika, myanmar, Indonesia..... dan sebagainya walaupun tak ke negara diorang.
haaah...! apa lagi tunggu... ada bangla kat sebelah tu.. terus la dakwah! Taskil dia:
tin din (3 hari)
eik cillah (satu cillah = 40 hari)
tin cillah (3 cillah = 4 bulan)
whole life (seluruh hidup, bangla punya aku lupa tanya)
seluruh alam... (pun aku tak tau bangla).
Sekian, Wallahu alam

7 comments:

FakirFikir said...

Aku pernah sampai Dhaka dulu. Bila aku pi kedai, banyak juga org Bangla ini yang blh cakap BM.

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Hehe.. rindu juga mo spekin bangla..

Apnar bhalo asen?
-kamu apa khabar

tumi bhalo asen?
-kamu (muda) apa khabar

apnar namki
-siapa nama kamu

apnar bari kotai
-rumah kamu di mana

apnar bai bon kotojon..
-adik beradik kamu bapa orang..

kotu kata?
-bape ringgit harga

kotai eter pawa jai...
-kat mana saya bleh beli....

ghusul korso?
-dah mandi ker

apnar kana korso
-dah makan?

amar kuda legese
-saya lapaq

amara malaysia jabo
-kami datang dari malaysia

apna ki koren
-awak kije apa..

apnar kotai jaitsyo
-mo pergi mana

cinta-fikir
khana-makan
allu-potato
bath-nasi
shasha-timun
murgi-ayam
pani-ayaq
gorum pani-ayaq panas
kanda pani-ayaq sejuk
pukur-kolam
dui-susu masam tu.. hehe..
shami-suami
isytri-isteri
bondu-kawan
bai-sedara/abang laki
bon-kakak/adik pompuan

1 ak
2 dwi
3 tin
4 car
5 pach
6 coi
7
8 art
9 nor
10 dosh

25 - sobbish
lama tak spekin.. lupa byk da lani..
hehe..

Musalman sobbai alam bai bai kalimah Lailaha Illallah..
Allah surjun sistikoresen..
Allah akasys sistikoresen..
Allah Bananewala..

Dunia shorostaie..
Akhirat korostaie..

Allah Hokum mana nobir torika chola.. dunia to shanti, akhirat to shanti..

InsyaAllah azan pore, masjid cholen..

klu iklan dorang tu.. akhon zururi bayan hobe, insyaAllah bohut paida hobe.. ;-)

salah silap mohon betulkn..

Ummu Fatimah said...

malai, tora - tora , sona..

hehehe

MAHAGURU58 said...

Assalamualaikum tuanblog.

Hehehehe...tak sangka sangka...ada kelas bahasa Bangladesh kat sini.

Syabas.

Mamu boleh tumpang sekaki, belajar Bahasa Bangladesh.

Mamu kira boleh lah kejut skit skit Bahasa Hindi.

Dekat dekat Bahasa Urdu.

Jika ada rakan blogger atau karkun yg pandai bahasa Bangladesh, harap dapat ngajar kami kati sini.

Terimakasih tuan empunya blog.

Wassalamualaikum wr wb.

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

hehe.. sronok pulak cakap bangla ni..

sikit2 nk goreng tu bole la..
kalo urdu sikit2 = tora2..
kalo bahasa benggali sikit2 = olpo2..
hehe..

ami benggali basya olpo2=
saya sikit2 bolehla berbahasa bangla..

ana tafakut nak gi india pakistan dan bangladesh pas grad taun lepas..
tapi Allah pilih belajar buat usaha agama 4bulan di bangladesh sahaja..
masa tu takdirnya visa india dengan pakistan susah nak dapat..
bila ditasykil 4bln ke bangla sahaja..
Labbaik.. Bismillah sahaja la..
Alhamdulillah selama lebih kurang 4bulan di bangladesh Allah kasi sikit2 kemahiran berkomunikasi dalam bahasa bangla ni..
seronok blaja buat usaha di sana.
banyak belajar tekan nafsu. tekan perasaan, mujahadah..

rindu dengan suasana agama kat ada 1tempat kat bangla tu (Lakshmipur).. kat belah selatan.. dalam banyak2 tempat kat bangla yg kami gi, Lakhmipur ni ana paling seronok sebab suasana agamanya yg subur..

masa khuruj di bangla ritu, kalo dengan mutarjim banyak nak kena guna bahasa inggeris.
hehe.. makhluq din't have any power, but Allah is Allmighty.

kalo dengan imam2 @ ustaz2 sana banyak nak kena cakap bahasa arab.
Allahu Qodir. makhluq la yastatie'

banyak juga jumpa bangladeshi yg penah kija di malaysia. bleh la laju cakap bm. makhluq xda kuasa, Allah maha kuasa.

selain dari tu, terpaksala belajar cakap dorang.
teringin juga nak belajar bahasa urdu pulak, ana xpandai urdu..

balik mesia Allah kasi rezeki ngaja kat skolah cina.. ana hayun blaja cakap cina mandarin dan kantonis plak..
hehe.. ni haw ma /lei how ma = apa kabar..

bahasa tamil pun teringin nak belajar..
:-) makhluq sakti yillek, Allah maha sakti!

ziarah76 said...

fakirfikir,
Itu la tu, mungkin byk termasuk sedara mara depa yg dah mai keje Msia. Tp dlm posting ni cuma create situasi je dgn cuba 'bayangkan' kalau dlm situasi masalah komunikasi.

ishak zaini,
wah wah... 4 bulan di bangladesh sampai dah khatam bahasa bangla. Allah hebat.
Bagus la ko bubuh vocab kat sini, dpt juga aku tahu.

ummu fatimah,
hubby puan kat bangla dulu pun byk dpt cakap bangla kot?

mahaguru,
Seronoknya saya bila mamu sudi komen dlm blog ni, tumpang 2 kaki pun bole. Dpt hindi/urdu byk kelebihan sbb dia terkenal sbg bahasa dakwah sesuai dgn mamu kita.
Tu karkun ishak zaini tu..byk tahu tu mamu.
terima kasih mai ziarah kami.

Ishak,
aku rasa ko kena buat posting pasal vocab bahasa bangla utk manfaat kita sesama, boleh lah aku refer apa2hal, huhu
terima kasih banyak2 komen, byk aku dpt blaja tu.

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

hehe.. insyaAllah.. mana yg bleh share kita share..
moga Allah adakan manfaat..
saya lg perlu byk nak kena blaja dari orang yg dah byk korban macam tuan..
tuan nk gi ipb tolong doakan utk saya juga ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails