Monday, February 23, 2009

Kesian kepada yahudi

ADAKAH musuh Islam adalah yahudi atau negaranya, Israel? Sudah tentu Islam tidak memusuhi mana-mana bangsa atau kaum termasuk lah Yahudi walaupun bangsa itu berterusan menyusahkan dan menzalimi umat Islam, bahkan membunuh nabi-nabi terdahulu dan menyusahkan Nabi s.a.w dan para sahabat sejak dari zaman dahulu.
Apakah sikap yang sepatutnya ada pada kita terhadap Yahudi, Israel? Sepatutnya, kita perlu kesian kepada mereka yang jika mereka mati tanpa kalimah iman maka mereka akan dihumban ke neraka selama-lamanya. Umat Islam bertanggungjawab mengajak mereka kepada Islam. Tetapi disebabkan umat gagal melakukan tanggungjawabnya sebaliknya membenci pula batang tubuh orang yahudi itu, maka yahudi terus menerus dalam keyahudiannya dan menzalimi manusia. Disebabkan kita benci mereka maka mereka juga benci kepada kita. Sepatutnya, kita perlu kesian kepada mereka. Yang perlu dibenci ialah kerosakan, kezaliman, kemungkaran, perangai buruk dan kesyirikkan yang dilakukan seseorang itu, tetapi setiap individu itu perlu dibawa kepada Allah supaya semua manusia dapat selamat daripada azab neraka dan semua manusia dapat masuk syurga Allah. Ini lah sebahagian fikir Nabi s.a.w yang perlu menjadi fikir kita juga sebagai umat Baginda s.a.w.
Disebabkan, umat Islam meninggalkan kerja mengajak kepada Islam maka rata-rata kita mempunyai persepsi yang salah terhadap mereka lalu ciri-ciri kebaikan seperti rajin, tekun, menimba ilmu, bersatu, satu fikir, kerjasama dan sebagainya yang sepatutnya ada pada umat Islam, tidak dimiliki lagi oleh umat ini lagi. Sebaliknya, ciri-ciri baik itu pula diberikan kepada musuh Islam seperti yahudi yang satu hati, kerjasama, rajin dan sebagainya.
Sesuatu bangsa atau kaum dijadikan mempunyai kelebihan dan juga kekurangan tertentu yang jika diusahakan boleh diminimakan kekurangan dan kesemua kelebihan itu digunakan untuk agama Islam. Ciri-ciri baik tadi seperti rajin, satu fikir, perpaduan dan sebagainya yang ada pada yahudi atau mana-mana kaum perlu usahakan juga oleh umat Islam.
Orang yahudi walaupun terkenal dengan kepandaian, kecantikan dan sebagainya tetapi sebenarnya yahudi juga mempunyai banyak kelemahan seperti penakut besar, pecah amanah, tak patuhi perjanjian, bilangannya sedikit, diketahui kuat/licik menipu, mungkir janji dan sebagainya.
Justeru, saya bersetuju dengan pandangan yang diluahkan oleh seorang pengomen, Zarzh seperti di bawah:
"Sebenarnya, Israel ni bukanlah hebat sangat, orang dia pun tak sampai 10 juta berbanding 1 setengah billion orang Islam. Cuma orang Israel ni, dia ada satu fikir dan "long term planning", bukan seperti orang Islam, seribu fikir dan "short term planning".
Syarikat dibawah orang dia pun, samaada yang dimiliki, yang diambil melalui cara saham, riba dll, tak boleh hidup tanpa pekerja-pekerjanya yang bukan orang dia. Berapa kerat sangatlah mereka untuk mengawal keseluruhan syarikat-syarikat dibawah orang dia. Carta orang dia hanya piramid, diatas orang dia, manakala dibawah umat lain, tetapi kalau umat lain tak mahu memikulnya, maka jatuhlah mereka yang diatas..
Jadi saya rasa, umat islam sewajarnya bijak dalam bermain tarik-tali dengan mereka...dan terbukti bahawa usaha agamalah yang meletakkan umat dalam keselamatan dan kemuliaan...
Hanya berkongsi pendapat...," komennya diambil dari sini.

6 comments:

zarch said...

Aduh, mutakalim letak saya punya komen difront-page....saya ni rahber aje.

Apa-apa pun, saya setuju dengan tulisan Mutakalim yang lepas tentang boikot secara selektif. Saya ada melihat suatu propanganda Isreal dalam mana memperlekehkan usaha memboikot barang dia (dalam mana ini adalah salah satu usaha damai umat Islam dalam menyampaikan perasaan tidak bersetuju diatas kekejaman Israel) Video tersebut ada diyoutube:

http://www.youtube.com/watch?v=gI7yeJt8bVc

Jadi bila umat membuat perancangan seperti yang dinyatakan oleh mutakalim, rasanya berkesan, seperti rokok, orang Israel pun banyak tak merokok tetapi syarikat terbesar rokok adalah milik mereka. Jadi jangan merokok atau yang tak boleh berhenti, beli aje gudang garam atau rokok daun (Amaran: rokok membahayakan kesihatan dan rujuk fatwa pada ulamak setempat) Atau coca-cola, beli aje mecca-cola atau yang sepertinya, atau yang terbaik, minum aje chai atau sky juice. Dalam mana objek utamanya agar adanya rasa perihatin pada nasib orang Palestin dan adanya fikir untuk membantu.


- Dan dalam apa-apa hal, nyatalah, usaha agamalah yang mengajak bagaimana umat bersatu fikir, kerisauan dan seterusnya belajar bersatu hati. Umat tidak kira apa pangkatnya, hartanya, kedudukannya, bangsanya dll dapat berkata dalam satu nada dan terus berusaha lagi dan lagi. Tanpa usaha agama, masing-masing akan hanya bercakap dengan nada fikir masing-masing sehingga tiada langsung penyatuaan dalam apa hal pun....wallahualam..

Ziarah76 said...

Zarzh, sebarang idea yg bernas amat dihargai blog ni. Israel dan Amerika memang pakar propaganda licik samaada dlm filem, paper, news, internet, hiburan...etc. Mereka yg berpegang teguh dalam ajaran agama akan terselamat. Tuan keperluan apa di perantauan?

fahana_ann said...

comelnyer serikandi putera puteri tu..hehe..say ablum habis baca...nnati saya baca lagi

Ziarah76 said...

fahana, terima kasih. anak2 kami sekarang semua tengah ligat2. :)

zarch said...

Masyaallah, semangat-semangat anak-anak Mutakalim.
Saya diperantauan ni, sudah dekat 21 tahun, tak tahulah kenapa, apa-apa pun, kalau mutakalim tashkil jemaah kesini, insyaallah saya cuba nusrat mutakalim.

Ziarah76 said...

zarzh,
saya azam ke negara jauh suatu hari nanti, insyallah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails