Tuesday, October 21, 2008

Surat Imam Malik

SEORANG alim, Yahya Ibnu Yazid Naufali (rahmatullah alaih) menulis surat sepucuk surat kepada Imam Malik (rahmatullah alaih). Setelah memuji Allah dan berselawat ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, beliau menulis:
"Saya telah disampaikan berita bahawa tuan biasa memakai pakaian yang nipis, memakan roti yang nipis, dan juga berehat di atas tempat tidur yang lembut. Tuan juga ada pengawal untuk keselamatan. Pada hal tuan merupakan salah seorang di kalangan ulama-ulama yang berkedudukan tinggi. Orang ramai bermusafir dari tempat-tempat jauh datang untuk mempelajari ilmu daripada tuan. Tuan merupakan imam zaman, ikutan orang ramai yang menuruti jejak langkah tuan. Hendaklah tuan amat berwaspada. Secara ikhlas saya menulis surat ini. Tiada sesiapa melainkan Allah s.w.t sahaja yang mengetahui mengenai surat ini. Faqat. Wassalam."
Imam Malik telah membalas dengan menulis jawapan surat tersebut:
"Surat kamu yang merupakan nasihat, kesayangan dan amaran terhadap saya telah diterima. Semoga Allah s.w.t memberi manfaat kepadamu dengan taqwa dan balasan baik untuk nasihatmu itu. Mudah-mudahan Allah s.w.t mengurniakan saya taufik dan hidayat untuk mengamalkannya. Manusia hanya boleh mengamalkan kebaikan serta mengelakkan diri daripada mungkar dengan taufik Allah s.w.t sahaja. Perkara yang kamu telah bincangkan adalah sah dan demikianlah sudah berlaku. Akan tetapi, kesemua ini adalah dibenarkan oleh syariah. Allah s.w.t berfirman: (terjemahan ayat) "Katakan wahai nabiku): Siapakah yang berani (mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya dan demikian juga benda-benda yang baik dan halal dari rezeki yang dikurniakanNya? (Surah A'raf:32).
Selepas itu, Imam Malik menulis, " Saya sedia maklum bahawa tidak mengamalkan perkara-perkara ini adalah lebih disukai daripada mengamalkannya. Tolong muliakan saya dengan meneruskan surat-menyurat dengan saya. Saya pun akan teruskan menulis surat kepadamu. Faqat. Wassalam."

Ulasan: Betapa cantik cara Imam Malik yang mana beliau menulis akan fatwa mengenainya serta mengaku bahawa lebih baik adalah elakkan diri iaitu tidak mengamalkannya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails