Thursday, June 2, 2011

Anak gadis rakan seusaha nyaris dilarikan lelaki Lombok

Page 27 publish 1 Jun 2011.  Klik SINI  utk baca

Pada 30 Mei lepas, kira-kira pukul 10.59 malam, saya terima panggilan daripada rakan seusaha Abg S dari Pasir Gudang, Johor yang menyatakan seorang lagi rakan seusaha Hj A yang pernah jadi amir sab jemaah masturat kami suatu ketika dahulu, kini sedang menghadapi situasi serius dan ujian yang perlu kita membantunya.
Saya sudah di utara, maka panggilan dari jauh itu membawa satu hajat yang sukar dihampakan. Disebabkan Allah telah berikan sedikit kelebihan kepada insan lemah spt saya ni dalam hal tertentu maka Hj A membentangkan situasinya. Sebenarnya malam itu,  mereka bersama penduduk kampung sudah membelasah seorang pemuda dari Lombok, lalu diikat di surau sementara menunggu kedatangan polis untuk membawa ke balai dan menahan lelaki itu.
"Apa hal?" tanya saya.
"Budak lombok ni kurang hajar, dia nak bawa lari anak perempuan Hj A," kata Abg S.
Rupa-rupanya, kes lelaki lombok mahu melarikan gadis Malaysia yang sering diperkatakan sebelum ini, kini sudah nyaris terjadi kepada anak seorang rakan seusaha kita.
Hj A memberitahu, anaknya berusia 21 tahun tu sudah terkena minyak pengasih lelaki lombok menyebabkan gadis tu jadi blur dan mengikut sahaja laki tu yg membawanya ke jeti bot untuk menuju ke Lombok pada 9 Mei lalu.
Alhamdulillah, tekong tu member Hj A yang cepat-cepat memberitahu Hj A lalu mereka dapat selamatkan gadis tu.
"Alhamdulillah, Allah Taala pelihara, mungkin asbab buat usaha agama," kata Hj A.
Pemuda lombok tu ditahan beberapa hari dan lepas tu diikat jamin oleh majikan tetapi, bila dia bebas, dia repeat balik datang ke kawasan perumahan Hj A untuk cuba lagi berusaha membawa lari anak gadis Hj. A. Bila penduduk dan Hj A perasan kelibat pemuda itu, maka mereka termasuk rakan seusaha lain berjaya tangkap dia lalu budak lombok lembik dibelasah pada malam 30 Mei lepas.

Apa yang tragis ialah, gadis itu dijadual bernikah 4 Jun (sabtu) dgn seorang rakan seusaha dari Pahang. Begitu lah kurang ajarnya perangai lelaki lombok. Bakal pengantin dan orang pakai purdah pun dia jadikan mangsa.


Front page Kosmo

Penduduk tak puas hati lelaki lombok tu boleh dibiarkan berkeliaran lagi selepas kali pertama ditahan. Hj A dan Abg S, mahu kes ini diambil perhatian serius oleh pihak berkuasa kerana tak mustahil selepas ini ada lagi lelaki lombok berkeliaran mencari mangsa, kalau bukan gadis di kawasan itu, mungkin anak orang lain di kawasan lain. Mereka juga mahu pihak berkuasa lebih serius memastikan keselamatan anak gadis Hj A.
Mereka juga mahu apa yg sudah berlaku dijadikan pengajaran agar ia tidak berulang di mana-mana pun dlm masyarakat Msia. Mereka mahu juga agar ibu bapa lebih berwaspada menjaga anak-anak gadis mereka.Itu lah niat murni Hj A, Abg S dan penduduk2. Jadi saya pun buat arrangement sikit2 apa yg patut untuk bantu mana2 yg boleh. Alhamdulillah, asbab tu nampak ada impaknya, dengan izin Allah. 

Apapun, ini bukan masalah yang boleh dipandang ringan dlm masyarakat kita.Jika ada yang menganggapnya isu terpencil atau remeh temeh maka nanti kalau sudah terkena pada dirinya sendiri, baru dia tahu. Na'uzubilah.
Berdasarkan kes-kes sebelum ini, banyak gadis yang dibawa lari, hidup menderita di Lombok, apatah lagi taktik lelaki lombok adalah dengan cara menipu dan menggunakan minyak pengasih dan sebagainya untuk mencapai matlamatnya.
Di Pulau Lombok juga ramai wanita Msia yang jadi mangsa ditinggalkan suaminya di sana dan mengalami pelbagai kesusahan termasuk anak-anak tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Lelaki lombok akan berasa bangga sesama mereka di pulau itu jika berjaya membawa balik gadis cantik, lebih2 lagi dari Malaysia untuk dinikahi. Ia semacam terbukti dirinya macho. Bebal lah...!!
Bagaimanapun, satu perkara yang baiknya, modus operandi si lelaki lombok biasanya tidak mencemarkan kesucian atau mengusik apa-apa si gadis kerana matlamatnya ialah membawa gadis ke lombok lalu dinikahi secara sah. Jadi dia hanya stay focus terhadap misi khasnya membawa gadis keluar dari Msia shj.
Untuk itu, dia akan berusaha sedaya upaya membawa pulang gadis dari Malaysia menggunakan pelbagai cara termasuk ilmu hitam.
Ini lah perkara yang masyarakat kita perlu berhati-hati terhadap lelaki dari Lombok yang boleh dipanggil Mat Romeo Penjahat yang datang ke Msia atas alasan hendak bekerja tetapi mempunyai hidden agenda.
Berwaspada lah...Sekian...

5 comments:

Norsha said...

Allahuakbar....Moga Allah pelihara kita semua

ismadiyusuf said...

mungkin ada hikmah di sebalik kejadian itu..

QuLMinD said...

ya allah,nauzubillahh..
amalkan baca manzil la..pendinding diri..insha allah,allah akan pelihara..

ahLia shahril said...

erk

takotnyer

bertutup pon ader org nk wat lari gk ker

adeh

Unknown said...

dh agak dh,ini misti karkun..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails