Tuesday, June 14, 2011

Blair baca al-Quran setiap hari

LONDON 13 Jun - Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair (gambar) yang sebelum ini terkenal dengan pendirian tegasnya untuk tidak bercakap mengenai agama semalam mendedahkan bahawa beliau membaca al-Quran setiap hari.
Pemimpin Parti Buruh itu berkata, beliau membaca kitab suci yang dianggap sebagai 'perkataan' Allah oleh umat Islam itu bagi memastikan kefahamannya terhadap agama terus kukuh.
Dalam satu wawancara dengan majalah Observer yang disiarkan semalam, Blair berkata, adalah penting untuk memastikan kefahaman pada agama terus kukuh dalam keadaan dunia global.
"Saya membaca al-Quran setiap hari. Sebahagiannya untuk memahami perkara yang berlaku di dunia, tetapi paling penting kitab ini sangat penuh dengan maklumat dan boleh menjadi sumber rujukan," katanya.
Blair berkata, pengetahuan agama yang dipelajarinya dapat membantu beliau menjalankan tugas sebagai utusan Asia Barat untuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Amerika Syarikat (AS), Kesatuan Eropah (EU) dan Rusia.
Blair sebelum ini pernah memuji Islam sebagai sebuah agama yang indah dan Nabi Muhammad SAW sebagai 'penggerak dunia bertamadun'.
Pada 2006, bekas Perdana Menteri Britain itu pernah melambangkan al-Quran sebagai sebuah kitab yang penuh dengan sumber maklumat dan merangkumi pelbagai aspek kehidupan termasuk dalam soal perkahwinan, wanita dan pemerintahan.
Dalam wawancaranya itu, Blair turut menolak dakwaan yang mengatakan beliau melaksanakan 'Perang Salib' Kristian semasa mengetuai pencerobohan Britain di Iraq.
Bekas ejen kawasan pilihan rayanya, John Burton dua tahun lalu berkata, Blair 'percaya ketika itu bahawa campur tangan di Kosovo, Sierra Leone dan Iraq merupakan satu perjuangan Kristian, kebaikan harus mengatasi kejahatan bagi membuatkan kehidupan lebih baik'.
Bagaimanapun bekas Perdana Menteri itu berkata, 'orang ramai masih bertanya jika keputusan berperang di Iraq dan Afghanistan dibuat berdasarkan arahan Tuhan.
"Mengarut sama sekali. Sudah tentu bukan. Kalaulah saya boleh duduk di satu sudut untuk berdoa, saya akan bertanya kepada Tuhan apakah upah minimum yang boleh saya perolehi," katanya. - Agensi


NOTE: Orang bukan Islam pun baca al-Quran setiap hari. Orang Islam bagaimana?

9 comments:

fuad ansari said...

moga dia beroleh hidayah Allah swt.. (",)

Norsha said...

SubhanaAllah....

Norsha said...

SubhanaAllah....

ismadiyusuf said...

Al-Quran merupakan kitab untuk seluruh umat, memang patut juga blair membacanya walaupun bukan untuk faedah pahala tapi amali dalam kehidupan..

Unknown said...

adik ipaq dh dpt hidayat....

mase di nizhamuddin,saya tanya karkun london tentang hal markaz baru diorang,olimpik mosque,diorang ckp elders decide no...

usaha kita xperlu pd kemegahan,walaupun klo ikut kes,bawa p mahkamah,boleh menang dia kata,sebab dh ada agreement ngn karkun sana,diantara majlis daerah tmptn dgn org islam sana (karkun tmptan),oleh krna ada bnthan dr bebarapa pihak,
depa p mesyuart nizhamuddin,last skli,elders kata x pyah,kta guna markaz lama...
rupanya ini lah hikmahnya...baru skrg sy faham...mashallah,usaha dakwah,usaha yg ajib

usaha yg penuh keberkatan,kata kiyai khuzairon...

kinakona said...

subhanallah..

Dr. Bentara said...

moga hidayat datang cepat

RuMaH TuA said...

Maksud hidup untuk agama....

Ziarah76 said...

terima kasih kerana memberi komen, amat dihargai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails