Saturday, April 10, 2010

Bersosial

A adalah budak yg belum nak jadi rakan seusaha manakala B ialah budak yg baru belajar buat usaha tapi belum dapat2 lagi istiqamah. Perbualan mereka direkodkan seperti di bawah:

A: Jom main boling malam ni
B: Tak dapat la...ada hal, ada program ziarah kat surau
A: Alaa... ko ni tak sosial la
B: Apa pulak tak sosial... aku ada facebook apa, laman sosial tu, kira sosial la tu.

------>boleh ke fb jadi penanda aras bagi seseorang dianggap sosial?

[Ziarah rumah ke rumah tu mmbentuk hubungan sosial sesama insan yg positif tahap tertinggi la, face to 'face' lagi, tangguh ziarah balik surau bubuh nama org yg jumpa dalam 'book' (buku mesyuarat mahalah, ada time sesuai boleh diduajamsetengahkan).

Ikut cara Nabi SAW ada kejayaan dunia akhirat.]

9 comments:

Ziarah76 said...

duasetengahjamkearahlapanjamsetiapharimacammana? adabuatke?

ismadiyusuf said...

jarangjarangkadangkadang

hainur hapis said...

Jazaka Allah Khir ingatkan

Insya Allah saya azam nak amalkan

Jazaka Allah Khir

moga Allah terima saya maju dalam usaha agama Insya Allah

Amin...

Assalamualaikum

Umma-ali said...

Salam,
Maulana Ilyas kata kalau kita buat 5 amal masjid betul2 istiqomah termasuk 2stgh jam...(tak payah ke arah 8 jam, kalu hok yg minimal ni tak buat...hehe sori, tersemelih)insyaAllah dalam masa 6 bulan, semua org kampung kita datang kepada usaha ini...dan sudah terbukti di Srilanka...tertib yg sama di beri oleh masyaikh kita kpd mereka. Yg bezanya, mereka taat, kita je yg ada kurenggg taat...Tapi takpe, wpun kita buat sorang2 kat kampung kita, itu pun dah dpt sunnah Nabi sebab Nabi pun mula2 sorang2 juga...Semoga Allah beri kita kekuatan, sebab kekuatan dari Allah bukan dari rakan...
WALLAHUALAM...

Dr. Bentara said...

banyak sangkut...

Unknown said...

salam,nk bg karkhuzari about jhor ulama yg diadakan di markz jitra, kedah.
alhmdllah,kehadiran ramai ulama,tok2 guru,ustaz2 dan tok2 imam.Dato mufti Kedah pun datang,dan sempat memberikan kata2 perangsang kpd rakan seusaha.
program bermula lepas asar,dimulakan dgn muzakarah diantaranya,ahli majlis syura markaz Jitra memberikan laporan kepada Dato mufti Kedah,apa xtvt yg dibuat di markaz ini,kemudiannya ustaz2 madrasah memberikan laporan perkembangan pengajian agama di madrasah masing2,muzakarah ini di kendalikan oleh ustaz Ahmad Said yang juga merupak ahli majlis syura malaysia dan di akhiri dgn nasihat dan komentar oleh dato mufti Kedah.
program selepas maghrib dimulakan oleh bayan maghrib khas untuk ulama yang di smpaikan oleh Ustaz Hamzah dari Sri Petaling.

izmer said...

x sosial ke,heh

arizWanmerahs said...

Nak main bowling tu boleh la, tak salah pun... tapi pada mase yang sesuai laa.. Nak ber FB pun juga boleh... Cuma kalau dah tiba mase gash bersegeralah jangan ditangguh2kan lagi.. ziarah duasetengahjam jangan pula ditinggal2kan.. Yang penting kerja kena JALAN...

Kerja kena jalan tak kira mase dan tempat. Dakwah takder CUTI. Ambil kesempatan berdakwah ketika bersosial termasuklah mase tengah main bowling dan mase tengah berFB. Kan gitu?

Ziarah76 said...

ismadiyusuf,
pelanpelankayuh

hainur,
moga2kitamajusamasamaamin

umma-ali,
kiokkiok...kenasembelih
aduh!pedihnyahehe

Ben,
pelan2kayuhlepaskanpenyangkut

anakpendang.
trimakasihberikarkuzahridoakansaya

izmer,
memangsosialsebenarnya

merah,
kerjajalanjalancariasbabhidayat4bulan40hari3hari5amal

munir,
rindukatPenantimembuak2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails