Thursday, September 10, 2009

Ikhlaskan diri dgn takaful

Salam semua, hari ni, Ramadan dah nak tinggal beberapa hari saje lagi. Amalan kita macam mana, menaik? menurun? mendatar? menarik? menolak? membukit? menjunam? Pun begitu jgn lah kita lupa bulan berkat ini ketika mana hati insan lembut2, perlu lah kita ambil kesempatan untuk membersihkan diri daripada serba serbi. Ini termasuk dalam muamalat kita agar sentiasa menepati kehendak syarak.
Orang puasa kita puasa, orang solat kita solat, orang baca al-Quran kita pon baca al-Quran, satu dunia orang Islam buat perkara yang sama yang baik-baik tapi kalau orang ambik insurans kereta ke apa-apa ke, depa ambik konvensional, takkan kita nak ambik konvensional! Tentu lah kita ambik Insurans Takaful Ikhlas. Ini lah masa hendak berubah bagi yang belum. Pilihlah yang Ikhlas, amalan yang sedikit sudah mencukupi jika beserta dengan niat yg ikhlas.
Gua dah lama buat sedikit perbandingan melalui tinjauan rakan2, pembacaan dan sembang2. Ditambah pula tak lama dulu ada pulak Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM 2009) di tempat gua jadi sempat juga bersembang dan mendapatkan info mengenai produk takaful.
Al maklumlah banyak sangat institusi kewangan sekarang yang claim menawarkan takaful. Hasil kajian tak rasmi gua, kesimpulannya ialah produk Takaful Ikhlas adalah yang terbaik (setakat ini) dan mudahan-mudahan diterima Allah. Kerana ada produk lain yang mendakwa takaful tetapi sebenarnya masih bercampur baur dgn yang meragukan. Tapi Alhamdulillah, Takaful Ikhlas memang ikhlas.
Jadi kalau nak baca pasal perkara ini boleh check di banyak tempat tapi memadai di sini saya serta kan satu tulisan iaitu sila klik: Jadikan takaful pilihan utama.
Kalau nak cerita dalam lagi boleh pergi check balik isu kegawatan ekonomi global yang berlaku sekarang ini antaranya adalah berpunca dengan ketamakan syarikat insurans di Amerika Syarikat yang mengamalkan sistem konvensional tu. Itu belum lagi kes masalah toxic loan dan masalah sub-prima yg menyebabkan keruntuhan ekonomi Amerika yg turut dirasai kesannya di seluruh dunia, kerana sistem kewangan global masakini berpaksikan America's capitalist system. (Itu asbab je hasil drpd tangan2/perbuatan buruk manusia, kerana hakikatnya yang beri manfaat atau mudarat hanya Allah).
Apapun, kalau malas nak fikir isu semasa, mudah je (syariat Islam tak
menyusahkan tapi memudahkan kehidupan manusia) iaitu orang Islam jangan ambik riba. Konvensional ada riba. Jadi solutionnya ambik takaful lah.
Dan kalau hendak beli insurans takaful boleh klik saudara kita ni Azhar Jaafar tokey Takaful Ikhlas.
Insya-Allah, amalan yang sedikit sudah mencukupi jika disertakan dengan keikhlasan.

2 comments:

azharjaafar said...

woo... kene bagi diskaun la nampaknye nih..

mutakalim said...

ikhlas aje ni... tak yah bagi diskaun. Harap balasan baik di akhirat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails