Thursday, March 12, 2009

'Dapat sekali syukur, tak dapat 10 kali syukur'

TAK lama dulu, seorang Ahli Politik (AP) berprofil tinggi menziarahi seorang ulama (bukan orang politik) yang dikenali sebagai Tuan Guru (TG) untuk meminta nasihat, bertanya khabar dan bermesra lebih kurang. Lebih-lebih lagi mereka sudah lama tak jumpa ekoran perjalanan hidup ahli politik itu yang turun naik. Sebenarnya hubungan mereka boleh dikatakan umpama anak murid dan guru, anak dan bapak kerana amat mesra sebab telah mengenali sejak zaman muda-muda dahulu lagi. Tak perlu dinyatakan siapa mereka di sini bagi memastikan kita tak tergelincir dalam perbuatan mengata atau mengumpat. Maka apa yang penting ialah isi perbincangan mereka dalam kisah benar ini moga-moga boleh dijadikan pengajaran, nasihat dan diambil manfaat kepada kita semua. Berikut adalah sedutan sebahagian (di tengah-tengah) perbualan mereka:
TG kata: ...kalau kita dapat, maka sekali syukur, (tapi kalau) tak dapat kena 10 kali syukur..
AP mencelah: dia ada hikmahnya..
TG kata: Pasal apa... Allah kata (tuan guru baca ayat al-Quran), apa yang kamu benci itu barang kali baik untuk kamu. Misalnya nak jadi wakil rakyat (lalu) masuk bertanding (pilihan raya) kemudian menang, kena sekali syukur tapi (kalau) tak menang kena 10 kali syukur. Sebab mungkin kalau menang pun nanti kena pecat.
Misalan... nak pinang anak agong, agong bagi (benarkan, maka kena) sekali syukur (tapi kalau) agong tak bagi kena 10 kali syukur, sebab barang kali kalau dapat bernikah anak agong (jadi penyebab terlibat dalam kemalangan) jatuh kapal terbang apa ka... Jadi ini kena faham ini.
AP menyampuk: Kena serah kepada Allah...
TG kata: Kita ada 2 jalan iaitu syariat dan hakikat, hakikat kita serah kepada Allah, tapi kita pegang syariat, syariat kita kena ikhtiar. Syariat Nabi kita dalam perang Nabi s.a.w pakai baju besi, baginda tak pegang hakikat saja, hakikat kalau nak mati mati la... tak boleh pegang macam tu, Nabi ikhtiar sebab Allah perintah dalam al-Quran (tuan guru baca ayat al-Quran)... kita kena sediakan persiapan kekuatan... ini syariat.
Demikian lah sebahagian perbualan, dan nasihat Tuan Guru itu barang kali boleh kita ambil manfaat kerana dalam lumrah kehidupan kadang kala apa yang kita hendak tak dapat sebaliknya apa yang kita tak nak, dapat!. Walau apapun keadaan - sama ada sedih gembira, suka duka, seronok murung, susah senang - kita perlu bersyukur terhadap apa yang telah ditakdirkan kepada kita dan bersangka baik kepada takdir itu dan berjiwa besar memandang kepada hikmah setiap perkara yang berlaku.
Dan apa jua bentuk musibah atau keadaan yang datang kepada manusia hendaklah diyakini bahawa itu adalah ketetapan Allah. Kita tidak mengetahui hikmah atau kebaikan disebaliknya. Dengan menyakini kepada takdir seseorang itu dapat memelihara iman, menghindari was-was (bisikan syaitan) di dalam hati dan mendapat ketenangan jiwa.
Dari ibnu Abbas r.a meriwayatkan: Satu hari aku sedang duduk di belakang Rasulullah (di atas kenderaan), Baginda s.a.w bersabda: Wahai anakku, aku ajarkan kepada kamu beberapa kaimat: Peliharalah (hukum-hukum) Allah, Dia akan menjaga kamu. Peliharalah hak-hak Allah, kamu akan perolehi bantuan daripada-Nya di hadapan kamu, apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah, apabila kamu memohon pertolongan, mintalah pertolongan dari Allah. Ketahuilah bahawasanya, sekiranya berkumpul seluruh manusia untuk memberi sesuatu manfaat kepada kamu, nescaya tidak boleh memberi manfaat kecuali apa yang ditakdirkan oleh Allah kepada kamu dan sekiranya berkumpul seluruh manusia untuk memberi sesuatu mudharat kepada kamu, nescaya mereka tidak boleh memudharatkkan kamu kecuali apa yang telah ditakdirkan oleh Allah ke atas kamu. Pena (untuk menulis takdir) telah diangkat dan dakwat (selepas menulis takdir di kertas) telah kering. (satu keputusan yang telah ditetapkan oleh Allah sedikitpun tidak mungkin akan berubah). (Riwayat Tirmizi).
Dari Abdullah Ibnu Amar Ibnu Al-Ash r.a meriwayatkan: Saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Telah ditulis oleh Allah takdir seluruh makhluk 50,000 tahun sebelum Dia menciptakan langit dan bumi. (Riwayat Muslim).
Dari Abu Darda r.a meriwayatkan, Rasulullah s.a.w bersabda: Allah telah menetapkan lima perkara bagi setiap hamba-Nya: ajalnya dan rezekinya, umurnya, untung nasib buruk dan nasib baiknya. (Riwayat Ahmad).
Wallahualam bissawab.

*nota penting: Ini bukan entry politik.

12 comments:

Anak Pendang Sekeluarga said...

Politik ye,,,dulu ada minat,lepas dah jd macam2 nie,,terus slack dari bidang ni....

ibnurosly said...

salam sheikh,

Bagus benar etri kali ni, peringatan buat diri ni yg byk komplen sangat bila byk benda tak dapat....hehehe

mutakalim said...

anak pendang,
Entry ni bukan politik, cuma ada org politik very high profile Msia dlm nya. Kalau anta tau sapa mereka, maka tak mustahil anta terkejut tau siapa sebenarnya yg kena dakwahkan oleh tuan guru tu. Anyway pengajaran ialah kena selalu syukur dan terima takdir. Kalau kejar dunia, maka Allah akan beri dunia, tapi kalau kejar akhirat maka Allah akan beri dunia dan akhirat sekaligus.

mutakalim said...

Ibnurosly,
Ya... ini peringatan untuk saya sendiri jugak, biasa la kadang2 terkomplen itu ini.

ibnurosly said...

Betul takde kisah politik sebenarnya kalau kita perati betul2.

Pengajarannya, kalau kita tak dapat bukan bermakna tak bagus kdg2 lebih bagus lagi ada, ye tak??

Contoh paling mudah kaya & kekuasaan.
tak gitu.....

mutakalim said...

Ibnurosly,
Betul3... mmg begitu lah hajat entry ni. Jazakallah.

Ladyship said...

dapat sekali syukur, tak dapat sepuluh kali syukur..

insyaAllah!!
(:

mutakalim said...

Ladyship,
Syukur...kalau kita syukur nanti Allah tambah nikmat.
InsyAllah :)

lutfi said...

best.bestttt

mutakalim said...

lutfi,
jazakallah

Anonymous said...

mr.mutakallim...kalo x kberatan, bgtau la sape yg didakwahkn tu....nk tau jgk full karguzari...huhu...

Anonymous said...

he style has lived much longer than its Abercrombie clothing counterparts from the 1980s; it may be because of its relatively abercrombie Jeans inoffensive style or because people just love Abercrombie Pants animals, but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet Abercrombie Tees sets in a cheetah print. These are common enough that you could even go to a department store and find them, Abercrombie Shorts so you should have no problem finding cheetah printed sheets and blankets if they are what you are looking for. These can be a great accent to a more contemporary home theme Abercrombie Sweaters , though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails