Thursday, November 27, 2008

Manusia perlukan hidayah Allah... (part2)

(posting sambungan)
UNTUK setiap orang terdapat keperluan dan hajat yang mana manusia boleh memohon doa kepada Allah. Seorang yang tidak pernah berdoa supaya dapat makan roti atau keperluan lain maka dia tidak dianggap berdosa namun jika seorang Islam tidak pernah memohon hidayah kepada Allah yakni melalui solat fardu 5 waktunya maka dia akan ditimpa dosa.
Oleh itu, perlu kita memahami hidayat dan bagaimana boleh kita mendapatkannya dan apakah tanda-tanda atau hasil daripada hidayat itu. Kalau kita tahu hidayat itu maka perkara yang berlawanan dengan hidayat yakni kesesatan akan mudah kita fahami untuk dielakkan, dengan mudah juga.
Hidayah adalah petunjuk cahaya yang datang daripada Allah ke dalam hati dan mata hati manusia supaya dapat kita membezakan antara baik, buruk, hak, batil, bermanfaat atau tidak dan sebagainya menurut kehendak agama.
Sama seperti jika dalam keadaan gelap kita tidak dapat melihat tetapi apabila hadir/masuk cahaya maka kita dapat membezakan perkara-perkara dengan mata supaya boleh diketahui mana yang bermanfaat atau sebaliknya dan sebagainya.>BACA SELANJUTNYA!
Manusia perlu tahu bagaimana boleh dapat hidayah kerana dunia ini adalah darul asbab. Contohnya apabila kita lapar maka kita cari roti atau makanan bagi menghilangkan kelaparan, tetapi pada masa yang sama kita perlu yakin bahawa hilang lapar adalah dengan keizinan dan kehendak-Nya, bukan kerana roti.
Begitu juga makan, minum, rehat, pakaian dan sebagainya - perlukan asbab dan semua perkara itu ada tempat tertentu untuk mendapatkannya. Hidayah hanya diberi oleh Allah dan ada di sisi Allah.
Asbab
Allah ciptakan semua perkara di dunia dan perkara itu adalah perhiasan. Seperti di rumah terdapat perhiasan buah-buahan diperbuat daripada plastik, cantik.... tetapi apabila anak-anak pegang kita katakan bahawa ia tak boleh makan.
Begitu juga, Allah hiaskan dunia ini dengan perhiasan kebendaan untuk uji manusia. Allah mahu lihat siapa di antara kita yang kembali kepada Allah dengan amalan baik. Siapa yang korbankan perhiasan untuk mendapatkan amal yang baik atau sebaliknya.
Asbab ialah sesuatu yang semua orang perlu gunakan, kerana Islam tidak menghalang kita menggunakan asbab.
Orang Islam guna asbab dan orang bukan Islam juga gunakan asbab. Tetapi orang Islam guna asbab berdasarkan iman manakala orang bukan Islam gunakan asbab berdasarkan asbab itu semata-mata.
Sebagai contoh, orang Islam sanggup mengorbankan asbab untuk menjaga iman atau agama walaupun akan rugi besar dalam perniagaan dan sebagainya. Orang tidak beriman sanggup 10 kali berbohong pun tidak apa, asalnya tidak berlaku kerugian.
Kita perlukan asbab kerana ia penting sebagai contoh satu orang Islam yang haus tetapi dia sengaja tidak mahu minum (air adalah asbab) lalu dia meninggal dunia maka ulama kata dia dianggap mati bunuh diri yang akan menerima azab di akhirat.
Jadi apakah asbab bagi hidayah?
Ulama mengatakan bahawa asbab hidayah adalah usaha (1) dakwah dan (2) berdoa.
Maka kedua-dua itu perlu diusahakan oleh kita untuk mendapatkan hidayah. Tanda hidayah terbahagi kepada dua yakni pertama hidayah apabila kita dapat menunaikan semua perintah Allah, ia adalah hidayah orang solehin. Tanda hidayah kedua ialah apabila kita dapat jaga diri kita daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. Hasil daripada hidayah adalah ketenangan, kedamaian, keselamatan di dunia dan akhirat.
Maka bagaimana pula cara untuk kita mengusahakannya? Pertama kita - sama ada lelaki, wanita, orang bandar, desa, miskin kaya, terpelajar, buta huruf - semua perlu terlibat dalam usaha dakwah.
Seorang muazin yang melaungkan azan (seruan dakwah) iaitu memberitahu manusia bahawa Allah Maha Besar, shahadah dan kemudian mengajak manusia kepada solah maka dia pasti diberi taufik dan hidayah untuk bersolah. Tidak berlaku muazin balik ke rumah sebaik sahaja melaungkan azan di masjid. Ini kerana muazin telah melakukan kerja dakwah iaitu mengajak manusia kepada Allah, kepada solah. Sedangkan mereka yang mendengar azan belum tentu dapat datang bersolah di masjid. Hidayah itu terpulang kepada Allah. Tetapi mereka yang telah melakukan kerja pasti diberikan upahnya.
Seorang yang terlibat dalam usaha dakwah pertama-tama sekali dia sendiri yang akan mendapat hidayah. Dan ia menjadi asbab hidayah kepada orang lain di permukaan muka bumi. Walaupun usaha dilakukan di Malaysia atau di suatu tempat tetapi hasil usaha, asbab itu boleh jadi turun di mana-mana sahaja sama ada Amerika dan sebagainya.
Melalui usaha dakwah, akan terdapat amalan berdoa di dalamnya terutama selepas bersolah, maka kedua-dua asbab hidayah ada dalam usaha berada di jalan Allah.
Pendekatan usaha dakwah ialah sebagaimana yang ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad s.a.w.
Nabi beritahu bahawa "sahabat-sahabatku adalah umpama bintang-bintang di langit, barang siapa yang mengikuti mereka nescaya tidak akan sesat". Jika kita mahu berjaya maka kita perlu mengikut contoh orang yang telah berjaya iaitu para sahabat dan sahabiah r.hum, mereka adalah manusia agung yang daripada amalan mereka membenarkan
kata-kata Allah. Mereka mahu menggunakan diri, masa dan harta mereka di jalan Allah. Maka hidayah tersebar hingga ke seluruh alam dan hari ini kita sendiri dapat menganut Islam. Manakala dengan hidayah itu, larangan Allah dapat manusia elakkan.
Sahabat-sahabiah terbukti diiktiraf berjaya hinggakan Allah isytiharkan keredhaan-Nya kepada mereka.
Kita semua perlu membuat niat hendak menjadi seperti mereka dan baru akan datang niat untuk jadikan mereka sebagai contoh. Mereka adalah lampu penyuluh hidayah kerana mempunyai kemantapan iman, taqwa, ilmu, kehidupan dunia yang sederhana dan kecintaan kepada akhirat.
Atas maksud yang besar itu maka jemaah-jemaah dakwah dibentuk untuk dihantar ke seluruh dunia untuk manfaat seluruh alam. Dan untuk itu kita perlu buat pengorbanan diri, masa dan harta di jalan Allah. Dan sebagai latihan perlu kita lapangkan sekurang-kurangnya 4 bulan dalam hidup kita, 40 hari dlm setiap tahun, 3 hari dlm setiap bulan.
Siapa sedia?, insyallah, beri nama dan azam. Lagi dan lagi hingga tiada lagi.
Beri nama... jangan kira apa
.

4 comments:

Unknown said...

Al Baqarah:186.

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

Ladyship Atie said...

alangkah indahnya jika setiap insan tahu betapa bernilainya hidayah Allah..

morsmode said...

salam
syukran lillah for the post

Ziarah76 said...

terima kasih kepada pengomen2 semua, semoga posting dapat dimanfaatkan kita semua. Komen tuan/cik/puan/datuk/tansri sumber inpirasi kami berblogging.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails