Wednesday, April 18, 2012

Gembira bila kena marah

SUDAH lama tak update blog. Sibuk macam-macam. Di sini saya teringat satu kisah yang dicemburui untuk kita ambil iktibar. Ia mengenai sorang rakan seusaha, bernama Haji M (bukan nama sebenar) di satu markaz. Tak perlu dinyatakan nama sebenar cuma kisahnya sahaja yang kita nyatakan.
Beliau amat dikenali dan disegani dengan korbannya sejak zaman dahulu hingga waktu ini. Diberitakan suatu ketika beliau bertemu dengan seorang lelaki untuk maksud dakwah tersebut di sekitar kawasan mohallah beliau.
Haji M yang sudah pun berumur, menyampaikan dakwah melalui kata-katanya dengan begitu berhemah dan lemah lembut kepada lelaki itu.
Namun malangnya, lelaki itu telah menengking dan memarahi Haji M membuatkan Haji M terdiam. Ketika lelaki itu menghamburkan kata-katanya tiba-tiba berlaku sesuatu yang memeranjatkannya apabila Haji M tiba-tiba berubah wajah ceria, berasa gembira, tersenyum dan ketawa kecil ketika sedang dimarahi.
Lelaki itu menjadi hairan, kerana dia yang sedang marah tetapi orang yang dimarahi berasa cukup gembira.
Selepas selesai dimarahi, Haji M kemudian bersungguh-sungguh mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu sebelum beredar. Keadaan itu menyebabkan lelaki itu bertambah hairan dan terpinga-pinga.
Walaupun Haji M tidak bercerita tentang kejadian itu namun kisah ini agak mutawatir kerana berita itu berlegar di kalangan rakan seusaha dengan versi yang serupa sehingga sukar untuk disangkal lagi.
Apabila ditanya kepadanya mengapa beliau ketawa bila dimarah orang. Beliau berkata, beliau berasa sungguh gembira tatkala lelaki itu memarahinya kerana beliau tiba-tiba hatinya berasa cukup bertuah kerana beliau dimarahi semasa sedang buat usaha dakwah, yang mana seperti nabi-nabi juga pernah dimarahi kaumnya semasa menyampaikan dakwah.
Katanya, dia telah mendapat satu sunnah nabi ketika menyampaikan dakwah kerana Nabi Muhammad s.a.w juga dimarahi ketika berdakwah. Beliau begitu gembira kerana Allah memberinya taufik dan hidayat untuk mengamalkan satu sunnah itu dengan sabar. Dan sebab itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada lelaki itu kerana menjadi asbab perkara itu berlaku.
Pada satu ketika, saya telah khuruj 40 hari ke markaz tersebut dan berjumpa semula Haji M. Beliau bertanya kepada jemaah kami, ada atau tidak ahli jemaah kami yang kena marah semasa ghast atau bila-bila waktu berjumpa orang.
Seperti yang telah ditetapkan oleh Allah, sememangnya salah seorang ahli jemaah kami memang sudah terkena 'fire' semasa jadi mutakalim. Haji M kemudian berkata, kalau begitu rakan seusaha yang kena marah sepatutnya kena banyak2 bersyukur dan buat sujud syukur kerana dimarahi ketika buat dakwah.
Begitulah orang yang banyak korban, kefahaman mereka berbeza dengan kita yang tidak berkorban ini. Sebahagian kita pula tidak tahan atau hilang sabar jika kena marah. Ini kerana kita belum dapat-dapat lagi kefahaman seperti itu. Kena korban lagi dan lagi.

7 comments:

kinakona said...

MasyaAllah

#thelagidanlagi said...

moga Allah bagi sifat kat saya tuan :)

Anonymous said...

kena tuduh sesat...

SYUKRI ABDULLAH said...

masyallah...teringat pengalaman keluar 3 hari tahun 2009 (kalau x silap)...paling teruk pun kereta pecah dan kemek kena parang orang kampung dan nyaris2 kena Parang panjang kat surau...mengamuk..gara2 Ghast...hehehe...kadang2, lucu juga, walaupun kluar duit tuk repair kreta...tspi, nabi lagi teruk masa kat Taif...

musa said...

Dia orang yang hebat, tapi kalau buat usaha zaman 70an dan awal 80an,jemaah itu tak sempurna kalau tak kena marah atau kena buang beg pakaian dan tak boleh iktikaf dalam masjid kekadang tidur katkaki lima masjid sahaja, marah ketika gast dan kena halau macam kambing hingga ke surau sudah menjadi perkara biasa masa itu, tunjuk penumbuk kepada mutakallim perkara biasa, tapi kita sabar aje, masa tu muda sifat nak lawan masih ada tapi selalu ingat 4 perkara zikir, fikir, syukur dan sabar dan doa hidayat

Ziarah76 said...

Ank_ayah,
Allah kuasa, makhluk xde kuasa

Fikirman,
Dan kpd saya juga, amin.

Syukri,
Semoga Allah terima korban dan mujahadah tuan.

Hj musa,
Kisah di atas adalah kisah yg berlaku ke atas seorang syura. Asbab korban orang lama2, Allah sebarkan hidayat kpd orang baru spt saya.

Ziarah76 said...

ibnu hatari
Macam2 tuduhan org yg tak faham, semoga Allah jadikan asbab hidayat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails