Sunday, March 6, 2011

Apa sudah jadi?

Apa sudah jadi....?



       Satu perceraian pada setiap 15 minit - Jakim
PUTRAJAYA 3 Mac – Statistik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada tahun 2009 menunjukkan berlaku satu perceraian pada setiap 15 minit di kalangan umat Islam, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.
Beliau berkata, jumlah itu meningkat daripada tahun ke tahun akibat daripada kurangnya penghayatan agama di kalangan suami isteri termasuk mengabaikan solat.
"Jika solat lima waktu sehari semalam tidak dapat dilaksanakan, sudah tentu dapat kita bayangkan mereka juga sukar untuk melaksanakan peranan dan tanggungjawab sebagai suami dan isteri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar sempena Maulidur Rasul, Rasulullah Ikon Keluarga Bahagia di sini hari ini.
Mashitah berkata, Jakim akan memperbanyakkan lagi program-program pemantapan keluarga yang menerapkan kesedaran terhadap peranan suami dan isteri, kemahiran keibubapaan, pendidikan serta pengurusan ekonomi keluarga. – Bernama
---------------------

Layan 'teman maya' punca cerai

"Asyik melayan 'teman maya' di laman sosial seperti Facebook sehingga lupa kepada tanggungjawab menjadi antara punca ramai pasangan Islam di negara ini bercerai.
"Selain itu tidak serasi, poligami dan bermain 'kayu tiga' khususnya dengan orang gaji turut menyumbang kepada berlakunya perceraian.
"Perkara tersebut merupakan masalah-masalah yang sering diajukan oleh pasangan suami isteri ketika memohon untuk bercerai di Mahkamah Syariah." - Kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.
-----------------

 'Teman maya' di Facebook untuk pasangan diabai kasih sayang
"Golongan yang ketagih melayani 'teman maya' melalui laman sosial seperti Facebook di samping khidmat pesanan ringkas (SMS) sehingga mengabaikan tanggungjawab rumah tangga perlu diberi rawatan kaunseling psikologi.
"Seperti penagih dadah, golongan yang ketagihan melayani 'teman maya' juga perlu diberi rawatan psikoterapi pada peringkat awal.
"Akibat terlalu tertumpu kepada alam maya, seseorang itu secara tidak sedar telah mengabaikan tanggungjawab kepada keluarga selain menjejaskan kehidupan sehariannya."  - Kata Pensyarah dan Kaunselor Berdaftar di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Haslee Sharil Abdullah.

7 comments:

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum..

Wana'uzubillahi min zalik..

Ismi Ijmi said...

Nauzubillah min dhalik

Munir Kangsari said...

bang, jom layan teman Maya...

Ahliacikgukhairul said...

kadang-kadang motif berkahwin tu kena betul.. ikut sunnah dan pilihan pasangan juga penting.. betul tak munir? hehehe.. sekarang kena cari pasangan beragama Islam yang beriman..

Munir Kangsari said...

saya skang tengah hangit berchenta jadi semua pun nampak baik jah...USTAZ AMIRUL MODE ON...

Ziarah76 said...

IZ, IM,
semoga dijauhkan...


munir,
teman Maya? teman kepada Maya Karin ka? Tak mau la.... gila ke apa?
org hangit berchenta mcm hang mmg payah.

aliahCK,
betul3...

Irwan said...

teman maya, fesbuk, tweet, blog. dadah, arak, judi, zina.

semua memang terpampang depan mata. nak atau tak nak, tepuk iman tanya kepala.

takbley nak halang apa yang datang.

sebab tulah orang lama kata, kuatkan sajer benteng penhalang.

EEEEE-----MMMAAAAAAAANNNNNNNN

iman

sekian
wallahualam.


;p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails